Nejnebezpečnější auta světa
Bojíte se ve své staré Škodovce? Myslíte si, že auto se třemi hvězdičkami je málo bezpečné? Tak si přečtěte o těchto autech, která jsou nejnebezpečnějšími dopravními prostředky na silnicích v historii.
Někdo má rád rychlost, jiný adrenalin. To druhé může lidem dát třeba jízda rychlým autem. Nebo jízda autem i pomalu. Stačí si sednout do několika zajímavých modelů světové motoristické historie a zamrzne smích na rtech i těm největším odvážlivcům.
Ford Pinto
Představte si konstruktéra, který umístí nádrž za zadní nárazník. Neumíte to? My také ne. Ale přesto někdo takový byl. Možná to měl nařízeno, možná to bylo účelné řešení kvůli velké zadní nápravě. Každopádně to znamenalo, že pokud někdo do Fordu Pinto, který toto technické řešení měl, narazil, auto začalo hořet. Přesněji řečeno vybuchovat, protože plyny nahromaděné v nádrži nebyly tehdy ještě odváděny.
Ford se k problému postavil čelem. Spočítal si, že uhradit škody pozůstalým obětí je vyjde levněji, než auto měnit. Tak se auto vyrábělo v nezměněné podobě dlouhých devět let. Podívejte se na úvodní video, kde je test bezpečnosti jeho nádrže.
Ford Pinto. Foto: Ford Motor Company
Peel Trident
Nejmenší auto světa. Vypadá… No… Prostě jako nejmenší auto světa. Malá tři kolečka pohání motocyklový motor. Dvě sedačky uvnitř, velká skleněná kopule nad hlavou. Potíž je v tom, že vůz nemá žádné deformační zóny. Čelní náraz ustojí řidič asi nejlépe, pokud se pořádně vzepře nohama proti protijedoucímu autu. A tři kolečka… Tak ta v trochu větší rychlosti velice rychle letěla do smyku. A když byl sníh a led, doporučovalo se raději nechat auto doma.
Peel Trident. Foto: RM Auctions
Chevrolet Corvair (1960–1963)
Asi si říkáte, co je to za blábol, vždyť Corvair je u Chevroletu velmi oblíbený automobil. Ale mezi lety 1960 až 1963 se vyráběl vůz, který měl několik drobných nedostatků. Třeba ten, že motor byl u auta vzadu. A tak nějak se konstruktérský tým spletl a výfukové plyny velmi často pronikaly i do prostoru pro cestující. To cestující dost otráví. Sloupek řízení navíc neměl zalomení, takže při nárazu propíchl řidiče jak kopí.
Chevrolet Corvair 1960. Foto: Chevrolet
Bricklin SV-1
Kdo neměl na Mercedes-Benz Gullwing, ten si pořídil Bricklin SV-1. Nahoru otevíratelné dveře vypadaly skvěle a chic. Měly jednu špatnou vlastnost. Byly extrémně těžké, takže otevřít je vyžadovalo opravdu celého muže. A když se zavíraly, šlo o prsty. Bohužel to není jediný nedostatek auta. To totiž bylo postaveno z akrylového laminátu vyztuženého skleněnými vlákny. Moderní materiál ale neměl rád teplo. Za jízdy tak u motoru vznikalo velké horko, které karoserii zcela zdeformovalo.
Bricklin SV-1. Foto: Oficiální zdroj