20. dubna 2023 06:00

RECENZE: Smrtelné zlo se opět probudilo. Nový Evil Dead přichází s neodolatelnou hororovou nabídkou

Finální český trailer hororu Smrtelné zlo: Probuzení

Slavná hororová série se po deseti letech dočkala pátého filmu. Dokáže obstát i v současné konkurenci?

Od prvních minut rozjetého intra je jasné, že režisér a scenárista Lee Cronin točí hlavně pro zasvěcené fanoušky série Evil Dead. Humor a ujetost dvojky a trojky probleskují jen v několika vizuálních fórcích a vtipných nostalgických narážkách. Vše se tentokrát soustředí na smyslové dráždění a do bizarnosti dotažený gore.

Příběh přímočaře odškrtává povinné položky a ničím nepřekvapí, v dobrém ani špatném. Jednoduchý motiv ďáblem posedlé matky, která psychicky i fyzicky týrá své děti v domě určeném k demolici, však slušně šlape. Členům rodiny i přes jejich chyby nepřejete okamžité zlo, ale spíše s nimi sympatizujete. Chvíli to vlastně platí i pro životem opotřebovanou matku v podání Alyssy Sutherland, v níž jakoby se démoni ozývali už dávno před zlomovým okamžikem.

Lee Cronin v jednotlivých výjevech projevil podobně zvrácenou představivost jako otec celé série Sam Raimi. Výsledek tak nepřipomíná klišoidní a dost zbytečný remake z roku 2013, ale spíše hravou a poučenou variaci na známé téma. Samozřejmě se neobejde bez tradičních berliček – třeba způsob, jak zmrazí aktivitu deadites, kdykoli potřebuje dát přeživším chvilku oddechu, začne být v průběhu filmu trochu otravný, jakkoli je v rámci vyprávění pochopitelný.

V hlavě určitě uvízne filmařsky skvěle využité kukátko ve dveřích, ale i neustále se stupňující a stále nápaditější extrémismus tlačící diváky do sebeobrany – monstrózní zvracení, sliz, červi, lámání kostí, propichování tkání, polykání skla, strouhání kůže... vše zalité oceánem krve, mimochodem opravdu, ehm, labužnicky provedené. Udělují se za tohle nějaké profesní ceny?

Právě ve smyslové rovině, pro horory tak podstatné, film exceluje. Poctivý vizuál ještě převyšuje hlukově trýznivý soundtrack a zejména pak výrazný a báječně prostorový sound design, díky němuž se fakt vyplatí jít na film do kvalitně ozvučného kina. Croninova neotřelá práce s napětím a lekačkami musela být inspirovaná světem videoherních hororů, kde právě zvuk hraje podobnou roli.

Název filmu vzbuzuje představu, že by se mělo jednat o nový začátek něčeho většího, jenže jde opravdu jen o samostatnou kapitolu, která nemá ambici nijak rozšiřovat Evil Dead mytologii. Pokud se s tím smíříte, dostanete temně ujetý démonický nářez, který přesně ví, co fanoušci očekávají a servíruje jim to v dotažené a aktualizované formě.

Zdroj: Autorský text