9. února 2024 17:30

Nejlepší seriál roku už v únoru? Samurajská pecka je prý novou Hrou o trůny

Podle kritiků se blíží nepochybně jedna ze seriálových událostí roku.

I na český stream míří vysokorozpočtový desetidílný seriál Šógun, který je čerstvou adaptací slavného stejnojmenného románu od Jamese Clavella. Ten už byl zpracován roku 1980 jako pětidílný počin s Richardem Chamberlainem, Toširo Mufinem či Johnem Rhys-Daviesem. Novinka ho podle zámořských kritiků ve všech ohledech překonává.

Server Rotten Tomatoes hlásí parádních 100 % pozitivních recenzí s průměrným hodnocením 7,8/10, ještě výrazně lépe si Šógun vede na Metacriticu, kde má v době psaní textu skóre 86/100. Všechny novinky z poslední doby se mu tudíž dívají na záda. Mnozí seriál přirovnávají ke Hře o trůny z feudálního Japonska s podobně vtahující silou vyprávění a smyslem pro detail i historické reálie.

„Šógun je hodně krvavý, někdy erotický a vždy velkolepý s vysokým faktorem zábavy i pohlcující dobovou atmosférou. Veškeré pochybnosti se po trochu neobratném začátku rozplynou pod silou klasického příběhu o vzájemném objevování a porozumění zabaleného do komplexního politického thrilleru,“ pochvaluje si Inverse a vyzdvihuje strhující výkon i charisma Hirojukiho Sanady (Poslední samuraj, Wolverine, John Wick 4, Bullet Train) v ústřední roli Lorda Toranagy.

Trailer seriálu Šógun:

Seriál se daleko více než jeho předchůdce noří do japonských reálií, podpořených japonskými herci, kteří mluví japonsky. Není už romantizovanou pohádkou o bílém zachránci ze Západu. Anglický námořník John Blackthorne (Cosmo Jarvis) je zobrazen spíše jako oportunista, který rychle zjistí, že v nové kultuře musí hlavně rychle vyhodnotit, na čí stát straně a kdy nenápadně převléknout kabát, respektive spíše kimono.

Recenze si všímají, že přes množství postav a složitost intrik vyprávění zvládá Šógun vše servírovat přehledně a nikdy diváka nezahltí. „Dostanete soukromé šeptandy, zákulisní příběhy, přístup do vnitřního života dvojitých agentů, ambiciózních kurtizán nebo synů, kteří se snaží urychlit svou cestu k moci bojem,“ popisuje magazín Time, který Šóguna označuje za mistrovské dílo. „Pocit nebezpečí a rizika se vznáší hmatatelně nad každou konverzací, což dodává i delším dialogovým výměnám šťávu a napětí,“ ujišťuje Total Film a chválí jemné nuance, které všem takovým momentům dodává skvěle vybraná sestava talentovaných herců.

Desetidílný opus, který nešetří ani kontaktními souboji i velkými bitvami, byl svěřen tvůrci Justinu Marksovi, který měl předtím na starost třeba sci-fi seriál Dva světy, nebo napsal scénář k nové hrané verzi Knihy džunglí (2016). V hlavních rolích kromě už zmíněného Sanady a Cosma účinkují taky Anna Sawai, Júka Kóri, Tadanobu Asano nebo Tommy Bastow.

Šógun bude v Česku dostupný online už od 27. února.