28. srpna 2023 16:40

Jak se hvězdy Přátel chovaly na place? Scenáristka odhalila podrazy na place milovaného seriálu

Nová kniha odhalila zákulisí natáčení legendárního sitcomu Přátelé. Vážně byli takoví sympaťáci jako před kamerou?

Příští rok uplyne dvacet let od premiéry závěrečné epizody legendárního sitcomu Přátelé, můžete se tak spolehnout, že nás čeká hromada nostalgických setkání, rozhovorů či repríz. Vlastně bychom se nedivili ani novému LEGO setu. Byť je pak slavný seriál už opravdu dědeček, co se televizní tvorby týče, konverzace o něm probíhají na internetu dodnes – na rozdíl od toho devadesátkového diskurzu, kdy byl seriál na vrcholu popularity v Americe i ve zbytku světa, jsou však ty dnešní z mnoha důvodů podstatně více kritické. A nejinak tomu je i v případě čerstvě vydané knihy scenáristky Patty Lin, která se rozhodla obout přímo do hlavních hvězd pořadu.

Lin v nové knize End Credits: How I Broke Up With Hollywood mimo jiné popsala, jak například herci byli neustále nespokojení se scénáři, které dostávali, což posléze ústilo v to, že záměrně kazili vtipy, jež se jim nelíbily. To znamenalo, že showrunneři seriálu následně tyto (podle Lin často dobré) pasáže vyhazovali, jenom aby se hlavním hvězdám zavděčili. Scenáristka na seriálu pracovala v roce 2000, v knize pak doslova napsala:

„Ten nadšený pocit vidět tyhle hvězdy zblízka rychle vyprchal a nahradily ho jiné emoce. Herci vypadali konstantně nešťastně, že jsou připoutáni k unavenému starému seriálu, když by místo toho mohli hrát v jiných, větších a zajímavějších projektech. Neustále tak všechno kritizovali. Každý z nich přitom uměl prodat vtip, problém byl, když se jim konkrétní vtipy nelíbily – v takovém případě ho naschvál pokazili, aby se nikdo nezasmál a vtip skončil v koši. Desítky vtipných věcí se tak do seriálu vůbec nedostaly, protože je kupříkladu někdo zamumlal s plnou pusou jídla. David a Marta (showrunneři seriálu) přitom herce nikdy nekonfrontovali. Místo toho, aby stáli za scenáristy, raději ustupovali hercům.“

Z dostupných zdrojů je zřejmé, že Lin pracovala na seriálu během jeho sedmé řady, měla tak na starosti všech 24 epizod směřujících k Chandlerově a Moničině svatbě. V navazující osmé sérii už se scenáristka nevrátila. Tou dobou už byli herci světové známí, pobírali v té době rekordní plat a je docela pochopitelné, že se cítili materiálem občas unaveni. Seriál přesto pokračoval ještě další tři roky, než byl v roce 2004 ukončen závěrečnou desátou sérií. K tomu došlo nejen proto, že všichni cítili, že je ten správný čas, ale i z různých osobních důvodů – ať už u herců, nebo jeho tvůrců.

Zdroj: Screenrant, Time.com