14. prosince 2023 16:10

Nejlepší film konce roku? První recenze kouzelného Wonky přináší radost

Počáteční opatrnost vystřídaly pozitivní emoce. Dojmy zámořských kritiků však přesto nejsou tak jednoznačné jako v případě těch domácích.

Příběh začátků čokoládového génia Willyho Wonky s názvem Wonka právě startuje v českých kinech. Zatímco většina domácích recenzí je pochvalná či přímo oslavná, zámořské vnímají film v kritičtějších souvislostech a více srovnávají s klasikou Pan Wonka a jeho čokoládovna z roku 1971 s Genem Wilderem v hlavní roli nebo s pozdějším hitem Karlík a továrna na čokoládu (2005) s Johnnym Deppem v režii Tima Burtona.

Stále se však jedná o jeden z nejlépe hodnocených rodinných filmů roku. Rotten Tomatoes hlásí výtečných 84% pozitivních recenzí s průměrným ratingem 7,3/10. Na Metacritic je to pak 66/100 – pro srovnání zmíněný Karlík tam svého času bodoval o něco lépe se skóre 72/100. Film uznávaného britského režiséra Paula Kinga (Paddington 1 a 2, Mighty Boosh) s Timothée Chalametem v úloze mladého Wonky má každopádně všechny předpoklady, aby se stal hitem Vánoc roku 2023.

„Velkolepé, nápadité, milé a vtipné,“ chválí britský The Guardian (5/5) a podobně jako ostatní recenze vyzdvihuje i Chalametovo pojetí hlavního hrdiny, který má naivně nevinný šarm a švih a ještě není zatížený těžkostmi, temnotou a byznysovým cynismem, jak ho vykreslil autor knižní předlohy Roald Dahl i předchozí filmy. Přestože je zřejmé, že Chalamet není úžasným zpěvákem ani tanečníkem, fungují muzikálová čísla o to více bezprostředně, a to díky jednoduchým, ale vtipným a skvěle zapamatovatelným textům i melodiím.

„Čeká vás nesmírně příjemný film, který jede na vlně dobré nálady a dokonalém řemesle režiséra Kinga,“ míní Associated Press a dodává, že je film ve své přímočarosti sice odzbrojující, ale dává více dětem než jejich rodičům. Všímá si povedených výkonů mnoha komediálních veteránů, jakými jsou Olivia Colman, Keegan-Michael Key nebo Hugh Grant v roli Umpa-Lumpy.

Kritičtější recenze se pozastavují nad přílišnou přeslazeností filmu, které chybí zajímavě dráždivý podtón předlohy. Vadí jim taky množstvím linek, z nichž některé vyzní poněkud do ztracena – týká se to třeba skvělého, ale dost nevyužitého Rowana Atkinsona (Mr. Bean) v roli zrádného faráře Julia. Nejkritičtější je The Hollywood Reporter, který konstatuje, že „řada nadaných herců je buď špatně obsazena nebo je promarněn jejich potenciál“.

„Wonka je lepší než se dalo očekávat, protože vzdává hold verzi Geneho Wildera, ale přitom umí vyprávět svůj vlastní příběh,“ shrnuje ReelViews (3/5) a chválí nezaměnitelně britský humor, když si divák v některých momentech říká, zda s psaním scénáře nepomáhal i někdo ze slavných Monthy Pythonů.

Wonka je k vidění v kinech od 14. prosince 2024. V dalších rolích účinkují Calah Lane, Olivia Colman, Hugh Grant, Keegan-Michael Key, Paterson Joseph, Rowan Atkinson, Matt Lucas, Mathew Baynton nebo Sally Hawkins.