8. března 2024 21:10

Jak se povedla nová dračí fantasy s hvězdou Stranger Things? První recenze nejsou zrovna nadšené

Zazvonil zvonec a pohádce o nové povedené fantasy byl konec?

Přímo na Mezinárodní den žen vtrhla na obrazovky Mladá dáma. Pohádkový příběh o emancipované princezně Elodii (Millie Bobby Brown), která se odmítla nechat sežrat drakem, aby naplnila staré pověry a proroctví, sice měl podle zámořských kritiků celkem slušný záměr, ale dopadlo to jako u většiny velkých produkcí Netflixu – nevýrazným produktem určeným k nenáročné konzumaci.

Rotten Tomatoes hlásí 55 % pozitivních recenzí s průměrným ratingem 5,1/10, na Metacritic si novinka od režiséra Juana Carlose Fresnadilla (28 týdnů poté, Intacto) vysloužila jen podprůměrné skóre 43 z maximální možné stovky.

„Millie Bobby Brown dodává potřebnou jiskru pohádce, která převrací zvyklosti okoukanými způsoby,“ shrnul The Hollywood Reporter. Film podle něj dost mechanicky a nenápaditě opakuje ohraná klišé modernizovaných pohádek s jediným rozdílem – opakovaně zdůrazňuje, že tentokrát je to jinak, protože největší drsňačkou je žena. „Jasně, že princezna může zabíjet draky, ale mohl někdo pořádně projít scénář předtím, než ji poslal do boje?“ napsal IndieWire, kterému vadí líně vystavěná zápletka se spoustou logických děr.

Celkem pozitivně vyznívá recenze od Slant Magazine, přesto konstatuje, že ve svých nejlepších pasážích je Mladá dáma temně fantazijní vykrádačkou jeskynního krvavého hororu Pád do tmy (2005) od Neila Marshalla. „Není to přesvědčivé ani po vizuální stránce, když divákovi před očima trčí narychlo postavené kulisy i levné digitální efekty,“ všimla si recenze Detroit News.

Velká část kritiků se každopádně shoduje, že Millie Bobby Brown sice stojí proti slabému scénáři, ale typologicky do role zapadla opravdu skvěle a vnáší do ní podobnou energii jako v případě série Enola Holmesová. V dalších rolích akční fantasy vedle ní účinkují Robin Wright jako královna Isabela, Ray Winstone jako lord Bayford, Angela Bassett jako lady Bayford nebo Nick Robinson jako princ Henry.