30. listopadu 2023 15:30

Nejlepší českou hru roku by si měl zahrát úplně každý. Recenze jsou plné nadšení

Trailer české plošinovky Bzzzt

Nová česká hra je podle kritiků okouzlující a hlavně nabízí něco pro celou rodinu.

Takhle parádní listopad český herní průmysl dlouho nepamatuje. Nejdříve sklízela chválu doma i v zahraničí strategická survival pecka se silným příběhem československých legií Last Train Home a teď přichází skromnější, ale možná ještě o to zajímavější titul – retro plošinovka Bzzzt.

Její návykovou hratelnost, parádní design i hromadu nápadů cení recenzenti převážně absolutními známkami. Ačkoli na mezinárodním Metacriticu v době psaní textu nenasbírala dost hodnocení k průměrnému skóre, od uživatelů má úchvatných 9,6/10.

Hra je dílem zkušeného vývojáře Karla Matějky, který se podílel na hrách jako Mafia, Operace Flashpoint nebo Brány Skeldalu. Hudbu a zvuky pak hře vytvořil Martin Linda. „Bzzzt nabízí naprosto všechno, co chci od plošinovky v retro stylu. Je zábavná, skvěle ovladatelná a s hudbou, která vás bude pohánět kupředu i po stovce smrtí. Maximální doporučení,“ napsal britský GameGrin a udělil známku 9,5/10.

„Tuhle skvělou plošinovku musíte mít. Hned!“ uvozuje svou desítkovou recenzi domácí Vortex a vše pak shrnuje slovy: „Musím smeknout designu i vizuálnímu zpracování, kterého Karel Matějka v podstatě o samotě dosáhl. Skvělá je i hudba v podání Martina Lindy, hře nechybí skvělý pohyb i přesné ovládání a také obtížnost si můžete poměrně benevolentně nastavit. Výsledkem je pohodová, místy adekvátně náročná plošinovka, u které se budete po dobu zhruba pěti hodin v podstatě jen usmívat.“

Bonusweb (90%) chválí komiksový a vtipný příběh se spoustou popkulturních narážek, z něhož přímo tryská atmosféra přelomu osmdesátých a devadesátých let. Díky širokému nastavení obtížnosti jde podle něj o titul, ke kterému můžou sáhnout i začátečníci v žánru tzv. rage games, tedy her, kde jde o precizní průchod levelem a každé zaváhání znamená smrt. Vše v tomto případě osvěžují pestré a nápadité přestřelky nebo souboje s bossy.

„Zlatým hřebem jsou zdrhací levely. Dost připomínají zběsilé úprky Oriho v Ori and the Blind Forrest. I v nich je ale obtížnost nastavená o něco umírněněji a utíkací levely jsou relativně krátké. Titul se vás nesnaží frustrovat, spíš motivovat, však vás nikdo do medailí nenutí. Můžete si nastavit jen cíl nasbírat všechny šroubky nebo doběhnout v časovém limitu,“ zmiňuje recenze, která zároveň nedoporučuje hraní na klávesnici, ale spíše na gamepadu, ať už pomocí analogových páček, či D-padu.

„Bzzt je roztomilé malé zjevení, parádní příspěvek do letošního silného roku a lákavá nabídka pro všechny, kteří si po všech Baldur’s Gatech, Starfieldech a Like a Dragonech potřebují oddychnout u něčeho snadno dávkovatelného,“ míní Games.cz (9/10).

Indian hru zařadil do české herní síně slávy (10/10) a vše uzavřel slovy: „Bzzzt je výjimečný titul a podtrhává to bezchybně zpracovaná audiovizuální stránka, kreativita, nápaditost a znovuhratelnost. Je dělaná s láskou k řemeslu a pevně doufám, že se od Karla Matějky dočkáme nejen pokračování, ale i dalších her.“

Bzzzt vyšel 13. listopadu na PC i Mac a je k dostání i v krabicové verzi s artbookem, nálepkami či podpisem autora.

Zdroj: MetacriticCinemax