28. listopadu 2023 14:50

Nová česká válečná hra má parádní recenze doma i v zahraničí. Co se chválí nejvíc?

Česky dabovaný gameplay trailer hry Last Train Home

Český herní průmysl dokázal vyprodukovat další pecku, která snese srovnání s těmi nejlepšími novinkami.

Od prvního traileru na strategickou hru Last Train Home od brněnského studia Ashborne Games bylo jasné, že má ambici přinést téma návratu československých legií z ruské občanské války hráčům po celém světě. K něčemu takovému je nutné opravdu kvalitní provedení a propracované herní principy, což se podle českých i zahraničních recenzí skutečně povedlo.

Hra se totiž suverénně zařadila na letošní špičku strategického žánru. Metacritic v době psaní textu uváděl výtečné skóre 83/100 z devíti recenzí. Pro srovnání – nejslavnější česká hra Mafia tam dostala 88, ale všechna její pokračování se dívají Last Train Home na záda. Podobně si vede titul i v českých recenzích, kde padají osmičky či devítky, nejníže z větších domácích médií hodnotil Vortex známkou 7/10.

„Bezútěšná cesta československých legionářů Transsibiřskou magistrálou skvěle kombinuje napínavou strategii a správu obrněného vlaku plnou těžkých rozhodnutí a dramatických misí. Last Train Home navíc celé dobrodružství s neskutečně originálním tématem ztroskotaných vojáků prezentuje v nádherné grafice, s fantastickým soundtrackem a autentickým českým a slovenským dabingem. Hra bezesporu patří mezi to nejlepší, co se u nás v poslední době urodilo,“ napsalo Games.cz a udělilo známku 9/10.

Většina recenzí chválí audiovizuální zpracování, relativní nenáročnost na hardware, originální zasazení i příběh s morálními dilematy, vtahující a pestrou hratelnost kombinující survival management i akčně taktickou vrstvu, nebo obsáhlou encyklopedii, která hráčům doplní historický kontext. Kritizována je nepřehlednost některých menu, pomalý loading, zlobící umělá inteligence a pathfinding nebo obtížnost, která v závěru hry bude připadat neúprosná i hardcore stratégům.

Doupě (8/10) upozorňuje, že jde o komplexní a náročnou strategii, která klade na hráče nemalé nároky, aby pronikl do jejích systémů. „Zpočátku se budete ztrácet. Důležité je ale vydržet, protože jakmile si vše osaháte, bude vaše strategické já uspokojeno,“ píše. Správu vlaku a surovin v cestě po Transsibiřské magistrále do bezpečí Vladivostoku přirovnává ke hře Frostpunk, kde šlo taky o přežití v mrazivém prostředí, doplňování surovin, správu lidských sil a občasnou nutnost rozhodovat se mezi dvěma zly. Real-time mise s vaší vybranou jednotkou a možností zapauzování pak přirovnává k mixu titulů Commandos a Company of Heroes.

„Odvážná směs žánrů se silnou identitou a svěžím pohledem na historii,“ chválí Shacknews (9/10). Všímá si, že hra sice není tak hluboká ve své manažerské části ani tak pečlivá v té real-timově akční, ale právě díky kombinaci obou principů zvládá udržet hráče v zaujetí až do konce. Vytýká, že nabízí pouze jediný ukládací slot, což vede k určité frustraci.

Úžasnou atmosféru i smysl pro detail oceňuje ButWhyTho? (8/10): „Propracovaný svět dělá hraní jedinečným. Je snadné pocítit zoufalství nevinných ruských civilistů, kteří se ocitli v občanské válce, a setkání s ruskými vojáky jsou podobně působivá. Lokace jsou prostě na pohled uvěřitelné a všude je věnována velká pozornost detailům.“

Last Train Home vychází pro PC s českým a slovenským dabingem už 28. listopadu 2023.

Zdroj: Metacritic