13. září 2024 12:05

Nejlepší Transformers? První recenze nového filmu jsou tady a nejspíš vám vyrazí dech

Novinka nabízí fanouškům odpověď, co stálo na úplném začátku, než se Optimus Prime a Megatron stali slavnými Transformery.

„Transformers Jedna jsou závanem čerstvého vzduchu, o který se franšíza snažila dlouhá léta. Působí nově a jedinečně, ale zároveň povědomě a snímku se daří zapadnout skvěle do už vybudovaného světa,“ píše v recenzi SlashFilm (9/10).

Nejde o výjimku, protože hned několik kritiků zmiňuje, že se animovaný prequel režiséra Joshe Cooleyho, který předtím napsal populární V hlavě nebo režíroval Toy Story 4, řadí mezi nejlepší počiny v celé franšíze, která začala v roce 2007 hitem od režiséra Michaela Baye.

Odpovídá tomu 90 % pozitivních recenzí podle Rotten Tomatoes s průměrným hodnocením 7,3/10 (na Metacritic má film 63/100). Dosud nejlépe přijatý díl franšízy Bumblebee (2018) měl pro srovnání na Rottenech totožných 90 %, ale jen s ratingem 6,9/10 (na Metacritic 66/100), slavný první díl ságy z roku 2007 se pak zastavil na 57 % a 5,8/10 (a 61/100 na Metacritic).

Novinka, namluvená v původním znění hvězdnými hollywoodskými jmény, vypráví příběh z mládí Optima Primea (Chris Hemsworth) a Megatrona (Brian Tyree Henry) na planetě Cybertron, když byli ještě kamarády a věrnými parťáky v partě spolu s Bumblebeem (Keegan-Michael Key) a Elitou-1 (Scarlett Johansson). Když získají od legendárního válečníka Alpha Triona (Laurence Fishburne) transformační schopnosti, vyvstanou před nimi zásadní nové úkoly, které otestují jejich soudržnost.

„Vedle hlučných a nápaditých akčních sekvencí přináší Transformers Jedna řadu vtipných slovních i vizuálních hříček a, světe div se, i opravdové emoce. Považujte tuto sérii za úspěšně oživenou,“ míní prestižní The Hollywood Reporter. Oceňuje poctivě vystavěný příběh, plastické charaktery, svižné dialogy a výsledek přirovnává k těm nejlepším počinům studia Pixar. Jako mnoho ostatních textů však upozorňuje, že jde o rodinný film s mladší cílovou skupinou, než jak tomu bylo u hraných Transformerů. Neznamená to však, že by si ho neužili rodiče, protože zážitek z filmu roste se znalostí celého univerza sahajícího až do osmdesátých let.

Kritičtější recenze zmiňují, že film působí v mnoha momentech dost zkratkovitě, což se týká i efektních, ale často dost nepřehledných akčních scén. „V některých chvílích bitvy vypadají, jako když dítě bouchá dvěma Transformers hračkami o sebe. A to říkám jako někdo, kdo přesně tohle v dětství s figurkami dělal,“ uvádí recenzent herního serveru IGN, kterému přišly nápady filmu zajímavé, ale ve výsledku dost nedopečené a udělil známku 5/10.

Vyzdvihován je především výkon Briana Tyree Henryho (Bullet Train, Atlanta, Eternals), jak rozvádí třeba ScreenCrush: „Do uspěchané proměny D-16 v hrozivého Megatrona vložil tolik talentu a citu, že mu skoro uvěříte, že se během pouhých deseti minut filmu změní z Orionova věrného parťáka v jeho úhlavního nepřítele.“

Transformers Jedna startují v českých kinech 10. října 2024.