3. června 2024 00:07

5 filmových sérií, které prodaly spoustu hraček: Od Star Wars k Transformers

Filmy u velkých popcornových sérií často nejsou tím, co vydělává nejvíc...

V sobotu večer na COOL dorazí akční nářez G. I. Joe. Představí se vám v něm elitní tým profíků ze supertajné jednotky, která musí naložit na budku megateroristické organizaci Cobra. A učiní tak i v Paříži, která „shodou náhod“ připomíná Prahu. Možná zároveň také víte, že byl G. I. Joe nepokrytě natočen ve snaze prodat více stejnojmenných figurek – ostatně stejně jako prapůvodní animák téhož jména. To však ve filmovém světě není žádná výjimka, vlastně se ukazuje, že natáčení filmů občas hraje až druhé obchodní housle.

05) Transformers

Když se řekne „filmové hračky“, jméno Transformers asi napadne každého jako první. Nikoliv omylem – anime seriál svého času vznikl čistě za účelem prodeje hraček a jeho resuscitace do hrané verze se ve 21. století letech nesla na identické notě. Myslíte si, že byla „hračkoidní“ stránka dnešních Transformers poněkud upozaděna? Že se s tržbami přes 600 milionů dolarů (cifra za zatím poslední díl hlavní série) inkasuje zejména za lístky do kina? Chyba lávky! Jen první tři filmy utržily celkem 2,6 miliard dolarů, ale zároveň pomohly prodat hračky a jiné podobné atrakce (například zábavní parky) za celkem 7 miliard. A to už je hodně solidní vejvar!

04) Toy Story: Příběh hraček

U Transformers ale filmové hračkářství zdaleka nekončí – a některá další jména vás nejspíš trochu překvapí. Vždycky ale jenom na chvíli, než si řeknete: „No jo, vždyť to dává smysl!“ Tak třeba značka Toy Story. První film je znám zejména jako snímek, který dal smysl digitálně animovaným filmům. Od té doby se filmová série notně veze na vlně nostalgie (původním divákům z roku 1995 je dnes přes třicet let), i když si jako výkladní skříň studia Pixar stále drží kvalitu. Značka Toy Story ale, poněkud nepřekvapivě, prodává i hory skutečných hraček! Třetí film například utržil v kinech velmi sympatickou (pokud jste akcionář Disneyho) částku přes jednu miliardu dolarů – ale zároveň se k němu prodaly hračky za dalších 10 miliard! Při pohledu na čísla, jako je tohle, najednou dává důraz na hračky ohromný smysl, co?

03) Marvelovky

Samozřejmě, některé filmové hračky nás nepřekvapí – řekneme tedy hned na úvod, že i marvelovky pomohly prodat hračky za dalších 41 miliard doláčů... a to jen od roku 2013! Popularita marvelovských filmů hvězd se dotýká, a tak není divu, že jsou pestrobarevní superhrdinové v cool oblecích velmi populární u dětí od 3 do 90 let. Význam filmů na prodej hraček jde v případě marvelovek dokonce tak daleko, že právě prodeje hraček jsou hlavním motorem pokračování ságy na dekádu a víc dopředu.

02) Harry Potter

Před vyhlášením absolutního vítěze si však dáme ještě jedno poměrně nečekané jméno mezi největšími matadory – starého dobrého Jindru Hrnčíře! Ve srovnání s velikány okolo je jeho dopad relativně limitovaný – s tržbami za všechny filmy v součtu 7,7 miliard dolarů vydělal na merchi nějakých 15 miliard. Do této sumy však nespadají jenom hračky, šály nebo videohry, ale i knihy, na nichž sága... no... jaksi začínala.

01) Star Wars

Vyčíslit přesnou sumu za to, kolik vydělaly hračky majitelům značky Star Wars, je prakticky nemožné. Poslední zveřejněné údaje mluví o tom, že zatímco Epizoda VII utržila v kinech 2 miliardy, její merchandising vydělal 5 až 6 miliard dolarů. Když však Star Wars ještě vlastnil George Lucas, sága vydělávala hory peněz i skrze prodej videoher, knih a komiksů, dokonce i v období, kdy žádné filmy nevycházely. Star Wars jsou vlastně největšími zakladateli trendu v prodejích hraček – všichni okolo se vlastně snaží zkopírovat úspěch, který měla v roce 1977 prapůvodní Epizoda IV. A platí to jak co do filmové estetiky, tak i merchandisingu. Samozřejmě, občas je tento úspěch vykoupen tím, že filmaři musejí uvést postavy v duchu Jar Jara. S tím se však (při pohledu na všechny ty miliardy) jistě dá nějak žít.

G. I. Joe začíná na Prima COOL v sobotu ve 20:15.

Populární pořady na Prima Cool

RE-PLAY

Zábavný / Esport / Publicistický