9. června 2024 06:00

Režiséra jednoho z nejblbějších filmů roku překvapily tragické recenze. Dříve točil jen pecky

Populární režisér se ohlíží za svým nedávným pádem, za který si vysloužil mnoho posměchu.

Matthew Vaughn byl až do nedávna režisérem, který prakticky nešlápl vedle. Stál za úspěšnou sérií Kingsman i za fanoušky oblíbenými filmy jako X-Men: První třída, Kick-Ass, Po krk v extázi nebo pohádkovou fantasy Hvězdný prach. Jenže špionážní komedie Argylle: Tajný agent pro něj znamenala čelní náraz do zdi, o němž se teď vyzpovídal magazínu Empire.

Argylle přitahoval pozornost dlouho před premiérou, když za něj společnost Apple vydala závratných 200 milionů dolarů a pak ještě utratila 80 milionů za nákladnou marketingovou kampaň, která se opírala o záplavu hvězd v obsazení filmu: Henry Cavill, Samuel L. Jackson, Dua Lipa, Sam Rockwell, Bryce Dallas Howard, John Cena, Sofia Boutella nebo Bryan Cranston. Pak ale začaly unikat první reakce a bublina splaskla...

„Dělali jsme testovací projekce a dopadly parádně. Premiérová noc se opravdu povedla a bylo to jako vrátit se do dnů Podfu(c)ku, který jsem produkoval, a vzduch tehdy přímo jiskřil vzrušením. Jel jsem si na obláčku a říkal si, jakou jsme natočili zábavnou a oddechovou pecku. Věděl jsem, že nejde o velkou kinematografii typu Občan Kane, ale když vyšly recenze, tak jsem ztuhl a říkal si: Co jsem sakra udělal, že jsem ty lidi tak urazil? Byli nekompromisní a jedovatí. Neříkám ani náhodou, že ten film je dokonalý, ale nemyslím si, že by měl někoho pohoršovat. To mě překvapilo,“ svěřil se třiapadesátiletý rodák z Londýna.

Snímek vypráví o autorce populárních špionážních románů (Bryce Dallas Howard) s agentem Argyllem (Cavill), která jednoho dne zjistí, že její psaní začíná podivně přetékat do reality – proč ji najednou chtějí všichni zabít? Na Rotten Tomatoes sesbíral Argylle jen 33 % pozitivních recenzí s průměrným hodnocením 4,2/10. Kritici filmu vyčítali, že přes některé dobré nápady i akční choreografii servíroval divně obsazené a vedené herce, levný vizuál a zápletku přestřelenou do takové míry, až úplně přestane dávat smysl.

„Vážně to se mnou zamávalo. Upřímně si nad tím drbu hlavu, protože to nelze ignorovat. Nebylo to jen pár špatných recenzí, prostě to byla rána. Nezbývá, než se z toho poučit,“ poznamenal Vaughn, který původně plánoval, že Argylle bude sérií propojenou s Kingsmany. Po tragických ohlasech i celosvětových tržbách pouhých 96 milionů dolarů se to jistě nestane. Vaughna však rozhodně netrápí tvůrčí blok. Aktuálně točí sci-fi Courage s příběhem od scenáristy Karla Gajduska (Stranger Things, Nevědomí).

Zdroj: Empire, The Playlist