Tesla má problém. Její autopilot podle vyšetřování zkrátil desítky životů
Přestože Elon Musk tvrdí, že éra samořiditelných aut klepe na dveře, závěry šetření této technologie mluví poněkud jiným jazykem.
Americký Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA) zveřejnil zprávu, že asistenti řízení v automobilech Tesla přímo zapříčinily stovky nehod a desítky úmrtí. Schopnosti této technologie navíc neodpovídají tvrzením výrobce.
Celkem úřad vyšetřoval 956 nehod od ledna 2018 do srpna 2023, při nichž zemřelo 29 osob. Ve 211 případech šlo o čelní náraz vozidla do překážky v jeho dráze. Tyto nehody, které byly často nejvážnější, si vyžádaly 14 mrtvých a 49 zraněných.
K zahájení vyšetřování vedla série nehod, kdy vozidla Tesla narazila do stojících záchranných vozidel na straně silnice. Většina incidentů se odehrála po setmění, přičemž software ignoroval překážky na dráze včetně kuželů, šipek či výstražných světel.
Řidiči používající systém Autopilot nebo jeho pokročilejší verzi Full Self-Driving se podle závěrů zprávy dostatečně nevěnovali řízení a technologie nebyla schopná hlídat, aby udržovali pozornost na vozovce. V celkem 59 případech úřad zjistil, že řidiči měli před nárazem pět a více sekund, aby včas zareagovali, v 19 případech bylo dokonce nebezpečí viditelné více než s desetisekundovým předstihem.
Úřad tvrdí, že účinná nebyla ani opatření, kterými se Tesla snažila oba systémy vylepšit – ať už šlo o svolání vozidel nebo několik aktualizací softwaru. „Nehody, při nichž se řidič nepokusil o žádné nebo pozdní vyhnutí, byly zjištěny ve všech verzích hardwaru Tesla a za všech okolností nehody,“ uvedl NHTSA.
Srovnávaly se také asistenční systémy Tesla s obdobnými produkty kategorie L2 (částečná řídící automatika) dostupnými ve vozidlech jiných společností. Řešení od Tesly vzbuzuje dle závěrů v řidičích největší pocit, že se na něj mohou spolehnout. Samotné označení Autopilot je podle úřadu zavádějící. Kalifornský generální prokurátor proto vyšetřuje společnost Tesla v souvislosti s klamavým brandingem a marketingem.
NHTSA připouští, že šetření může být neúplné na základě mezer v telemetrických údajích předložených společností Tesla. Nehod tak ve skutečnosti mohlo být více. Uvedl, že zahajuje nové vyšetřování, jelikož řada bezpečnostních expertů varuje, že aktualizace systémů vozidel stále umožňuje jejich nesprávné a nezodpovědné použití.
Zjištění jsou v rozporu s výroky majitele automobilky Elona Muska, že Tesla je společností věnující se umělé inteligenci, která je na prahu uvedení plně autonomního vozidla do běžného provozu. Ještě letos společnost plánuje představit robotaxi, které má tuto éru odstartovat a zvrátit tak pád akcií, prodejů i příjmů reportovaných v poslední finanční zprávě. Ten donutil automobilku k propuštění deseti procent zaměstnanců, což činí asi 14 tisíc lidí.
Zdroj: The Verge, The Guardian