19. prosince 2023 16:25

Konečně výborný fantasy seriál? Rival Harryho Pottera se podle recenzí vrací v plné parádě

Kvalitních fantasy seriálů není nikdy dost, ostatně nadějných franšíz také ne. Knižní série o Percym Jacksonovi z pera Ricka Riordana pojednává o světě, v němž skrytě žijí potomci bytostí z antické mytologie. V dobách, kdy kinům vládl jistý dospívající brýlatý čaroděj, přišlo producentům jako dobrý nápad vytvořit další franšízu, jež by se svezla na vlně popularity Harryho Pottera.

Oproti komplexně sestrojenému světu kouzelníků a promyšlenému vyprávění, které spojuje tradice dramat o dospívání, fantastiky a detektivek, nabídl Percy Jackson na pohled jednodušší zážitek – mytologie série se opírá o notoricky známé řecké mýty, které zná většina lidí minimálně z velkého množství filmů či seriálů. Zároveň naproti Harrymu, jehož pohyby v příběhu spočívají více v pátrání, plížení a studia podivných artefaktů, je Percy Jackson více fyzická postava – jako každý správný polobůh je cvičen v boji, takže není nouze o četné akční scény. V letech 2010 a 2013 tedy byly natočeny dva filmy, Percy Jackson: Zloděj blesku a Percy Jackson: Moře nestvůr, velká série se však nakonec nekonala a další filmy nevznikly.

Na druhý pokus ještě lépe

Letos má nicméně na streamovacích službách premiéru zcela nová adaptace, osmidílný seriál Percy Jackson a Olympané. Ten už trailerem láká na klasickou cestu hrdiny, spoustu zajímavé akce i přehršel mytických nestvůr. Oproti filmové verzi vypadá hlavní hrdina mnohem mladší, a především o dost uvěřitelnější v poloze outsidera. První ohlasy navíc potvrzují, že je nová adaptace trefou do černého, jak dokazuje hodnocení 74/100 na Metacritic nebo skóre 7,9/10 z Rotten Tomatoes, kde je 97 % přijatých recenzí pozitivních. Kritici tentokrát chválí akci, příběh i design monster, navíc podle nich není vůbec překážkou, že seriál je zaměřený na mladší publikum.

Podle The Telegraph jde sice o dětský seriál, má však „skvělé produkční hodnoty“ – „Monstra jsou upřímně děsivá a bojové scény energické – dohromady s bohatostí původního příběhu vytvářejí seriál, kolem kterého se celá rodina shromáždí v těch chaotických i líných dnech před Vánoci.“ The A.V. Club v tom vidí určitou výhodu, podle něj může nové mladé publikum vyrůst se seriálem podobně jako původní fanoušci s knihami. Recenze obecně chválí vizuální stránku a prorokují sérii zářnou budoucnost. Jestli jim dáme za pravdu, uvidíme 20.12. 2023, kdy má seriál premiéru.

Zdroje: Rotten Tomatoes/Metacritic

Filip Šula

Redaktor FTV Prima, Prima ZOOM