16. prosince 2016 09:21
redakce Prima Cool

Země jedné značky. Škoda vládne prodejům v Česku už 80 let

V prosinci roku 1936 se Škoda stala nejprodávanější automobilovou značkou na československém trhu. Svou dominanci si pak udržela bez ohledu na střídání politických režimů.

Před 80 lety, v roce 1936, se automobilka Škoda stala na domácím československém trhu nejprodávanější značkou. Pozici lídra si s vysokým náskokem udržuje kontinuálně dosud a objem produkce za tu dobu zvýšila téměř 350násobně.

S více než třetinovým tržním podílem hraje Škoda roli nejoblíbenější značky celého domácího trhu. Daří se tu všem modelovým řadám značky – modely Octavia, Fabia, Rapid a Superb jsou v celkovém absolutním pořadí nejprodávanějšími vozy v České republice, Citigo a Yeti se dlouhodobě drží v první desítce a také novinka Kodiaq má úspěch zcela jistě zaručen. I tak ale překvapí, jak dlouho už tento stav vlastně trvá.

Zrození českého bestselleru

Již v éře značky Laurin & Klement (1895-1925) se mladoboleslavská automobilka vypracovala na největší podnik svého druhu v českých zemích a dokonce i v celé rakousko-uherské monarchii. Rozpad tradičních trhů po první světové válce spolu s politicko-ekonomickými překážkami v mezinárodním obchodě znamenal pouze dočasný ústup výrazně exportně orientované značky z pozice tuzemské automobilové jedničky.

Návrat na výsluní v roce 1936 byl logickým vyústěním více než desetileté práce nových vlastníků (průmyslového gigantu Škoda) a managementu v čele s ředitelem Karlem Hrdličkou. Značka Škoda se v Československu stala průkopníkem efektivní pásové výroby a racionální unifikace sortimentu, přinášející výhody v podobě poměrně vysoké kvality i spolehlivosti automobilů s férovým poměrem cena/výkon.

Ze světové hospodářské krize tak mladoboleslavská automobilka vyšla posílena, s novou generací moderně řešených modelových řad Škoda Popular, Rapid, Favorit a Superb s nezávislým zavěšením všech kol, čtyř-až šestiválcovými motory a tuhým páteřovým rámem podvozku. Podíl značky se stabilně zvyšoval z 13,8 % na vrcholu hospodářské krize (1933) přes 27,1 % v roce 1936, kdy se stala tuzemským lídrem, až po 39,2 % v posledním předválečném roce. Kromě úspěchů u zákazníků z tehdejšího Československa vykazoval dynamický růst také export i na nejnáročnější evropské trhy, stejně jako do zámoří.

Z tisíců k milionům

Ve složitém poválečném období se podařilo rychle obnovit produkci v Mladé Boleslavi, k níž se v průběhu následujících dvou let připojily závody Vrchlabí a Kvasiny. Produkci se dařilo zvyšovat i přes omezené státní investice do vývoje a výroby, bariéra 10 000 kusů ročně padla v roce 1955 díky náběhu výroby modelu Škoda 440 Spartak. Významný krok vpřed znamenalo vybudování zcela nové, moderně vybavené továrny pro řadu Škoda 1000 MB (1964). Její úspěch doma i v zahraničí umožnil posunout objem výroby za hranici 100 000 vozů ročně (1967).

Na sklonku 80. let se díky moderně koncipovanému Favoritu s pohonem předních kol rozevřely nůžky mezi poptávkou domácích zákazníků a omezenými kapacitami výrobce AZNP. Zásadní změnu přineslo 9. prosince 1990 rozhodnutí o privatizaci tuzemské automobilky do rukou největšího automobilového koncernu tehdejší Evropy, společnosti Volkswagen. Dnes je Škoda jednou z největších firem v celé střední Evropě a předním soukromým zaměstnavatelem.

Populární pořady na Prima Cool

RE-PLAY

Esport / Publicistický / Zábavný