Fordy budou řidiče varovat před nebezpečnými výmoly
Díra v asfaltu může snadno způsobit škodu za 10 tisíc korun i víc a spoustu nepříjemností. Špatný povrch se navíc podle Fordu podílí na více než třetině všech dopravních nehod, a tak je čas na nápravu.
Ford si chce došlápnout na díry v silnicích. Například ve Velké Británii úřady zaznamenají nahlášení škody způsobené výmolem každých 17 minut, přičemž průměrná výše škody činí 432 liber, tedy asi 13 700 korun. Jen v roce 2011 bylo podle automobilky v Evropě hlášeno 20 milionů výmolů, opravila se však jen polovina z nich. Drahým opravám by ale do budoucna mohla předejít důmyslná virtuální mapa výmolů, na které Ford pracuje.
Testování systému má začít ještě během letošního roku. Mapa ukáže řidičům v reálném čase přímo na palubním displeji, zda se před nimi nějaké nebezpečné díry nacházejí a jak jsou velké. Současně doporučí alternativní trasu, pokud po cestě narazíte na nějakou mimořádně poškozenou silnici.
Auta si poradí navzájem
„Virtuální mapa by mohla zobrazovat nový výmol prakticky ihned po jeho vzniku a téměř okamžitě upozornit na nebezpečí ostatní řidiče. Senzory výmolů se nacházejí v našich vozech už dnes,“ vysvětluje Uwe Hoffmann, inženýr výzkumu ve Ford of Europe. Vozy Ford Galaxy, Mondeo a S-MAX s adaptivními tlumiči pérování dokážou zaznamenat přejezd výmolu a bleskově upravit vlastnosti tlumení tak, aby se předešlo poškození podvozku.
Ještě lepší je však nárazu úplně předejít a díky kamerám a senzorům v autech by mělo být možné získávat informace o výmolech na trase v reálném čase. Technici z výzkumného střediska Fordu v německých Cáchách nyní přemýšlejí, jak pomocí kamer a zabudovaných modemů získávat detailní údaje o výmolech a v reálném čase je předávat online, aby byly k dispozici ostatním řidičům.
Ve zkušebním areálu u belgického Lommelu má Ford 1,9 kilometru dlouhý úsek s napodobeninami nejhorších úseků silnic, na jaké lze ve světě narazit. Zde zkoumá například možnosti aktivního podvozku, který by mohl výrazně zmenšit intenzitu rázů od kol na špatném povrchu.