31. ledna 2024 18:10

Velká rána pro TikTok, přijde o největší hudební hity. Za vším stojí vyhrocený spor

Sociální síť TikTok přijde o nejzvučnější hudební jména současnosti.

Universal Music Group (UMG) je největším hudebním vydavatelstvím na světě a vládne takzvané velké trojce, která zahrnuje ještě Sony Music a Warner Music Group. A právě Universal nyní šokoval oznámením, že okamžitě přestává licencovat veškerou hudbu svých umělců sociální síti TikTok, která přitom na hudebním obsahu z velké části stojí.

Čtěte také: Taylor Swift je v čele spiknutí proti Trumpovi, tvrdí konspirátoři. Má jí pomáhat liga NFL

Čínská společnost ByteDance provozující TikTok se totiž s UMG nedohodla na podobě nové licenční smlouvy. Ta stávající skončila k 31. lednu 2024. Jaké umělce už tedy nebude možné na TikToku přidávat do příspěvků ani slyšet? Z dlouhé plejády hvězd to jsou například Taylor Swift, Billie Eilish, Beyoncé, Bad Bunny, Drake, Sting, The Weeknd, Alicia Keys, SZA, U2, Adele, Kendrick Lamar, ABBA, Rosalía, Harry Styles, Ariana Grande, Bob Marley, Justin Bieber, Elton John, Coldplay, Pearl Jam, Bob Dylan, Post Malone nebo Lana Del Rey.

Z vyjádření obou stran je zřejmé, že k nalezení shody bylo hodně daleko a svou roli sehrála i snaha Universalu zahrnout do smlouvy ochranu proti šíření falešných napodobenin vytvořených pomocí AI.  „Pro nás byly při vyjednávání tři zásadní problémy – přiměřená kompenzace pro naše umělce a autory, ochrana živých umělců před škodlivými účinky umělé inteligence a online bezpečnost pro uživatele TikToku,“ uvedl Universal v otevřeném dopise s informací, že příjmy z hudebního obsahu na TikToku činily dosud pouhé procento z jeho příjmů. Chování ByteDance podle nich připomínalo spíše zastrašování než vyjednávání.

Reakce z čínské strany je podstatně přímočařejší. „Je smutným zklamáním, že společnost Universal Music Group upřednostnila vlastní chamtivost před zájmy svých umělců a skladatelů... Rozhodli se opustit silnou podporu platformy s více než miliardou uživatelů, která slouží jako bezplatný prostředek propagace a objevování jejich talentů,“ stojí v prohlášení TikToku. Ten se už nějaký čas snaží uzavírat přímé distribuční smlouvy s hudebníky pomocí iniciativy SoundOn a spustil taky program na hledání hudebních talentů Elevate. Jeho cíl je tak jasný, vytvořit si vlastní hudební hvězdy nebo některé ze stávajících přetáhnout z pod křídel tradičních vydavatelství.

Zdroj: TechCrunch, Variety

Radek Londin

redaktor FTV Prima

Všechny články autora

Populární pořady na Prima Cool

RE-PLAY

Esport / Publicistický / Zábavný