Je nová Mafia opravdová pecka? Čeští fanoušci se mají na co těšit
Rozpačité pocity z možná až přehnaného množství trailerů a ukázek vystřídal údiv nad tím, že do sebe nakonec všechno zaklaplo.
Remake jedničky před pěti lety byl pro vývojáře z Hangar 13 jakousi odpustkou za nevalně přijatý třetí díl a také důkazem, že když se soustředíte na to nejpodstatnější – což u série s českými kořeny byl vždy filmově vyprávěný příběh – můžete stále zůstat konkurenceschopní, a to i vedle her s daleko většími rozpočty a tedy i propracovanějšími světy.
Stále však visela otázka nad tím, zda si na zcela nové hře s původním příběhem nevylámou tvůrci zuby – a nestalo se. Čtvrtá Mafia s podtitulem Domovina, umístěná jako prequel do rodiště mafiánských praktik na vyprahlé Sicílii, totiž ve všem podstatném boduje, nekladla si totiž přehnané open-world ambice jako zmíněná trojka, která natahovala herní dobu úmorným plněním repetitivních questů.

Metacritic uvádí skvělé zprůměrované skóre 76/100 a OpenCritic dokonce 79 bodů s 88 % pozitivních recenzí. Jde tak o druhý (dle OpenCritic) respektive třetí (dle Metacritic) díl celé série hned za původní hrou a jejím remakem. Skvěle tak hodnotí nejen domácí média, u nichž funguje vlastenecký sentiment a třeba i fakt, že se solidně povedl český dabing, ale i ta zámořská, která byla k sérii vždy kritičtější.
Nejdříve tedy pojďme k českému namluvení, které Vortex označil za možný vrchol českého herního dabingu, a to jak po stránce výběru herců, jejich výkonů i technické kvality. „Celkově je na výsledku poznat, že byla české lokalizaci věnována patřičná péče. Zvuk je v pořádku, hra s replikami ve všech jazycích nakládá dobře, dialogy zní přirozeně a nevybavuju si, že by mě něco zarazilo. Dabing je protkaný sicilskými výrazy, které ovšem v podání dabérů v českých větách zní naprosto přirozeně. Velkou pochvalu si zaslouží i synchron, na takovou přesnost nejsem ve hrách zvyklá,“ zhodnotila Kristýna Sulková. Podobně to vidí Games.cz, kde se dokonce mluví o tom, že český dabing je lepší než anglický s až parodicky stereotypními italskými přízvuky. Jako nejlepší způsob, jak si hru užít, vyzdvihuje sicilštinu.

Většina recenzí zmiňuje, že hra je sice svou hratelností konzervativní a v ničem nevystupuje ze základního standardu open-world her, ale ani nikde nezaostává – gunplay vychází ze druhého dílu či nedávného remakeu, stealth i boj s nožem byl vylepšen, zůstává však spíše základní, ale funkční. Jde vlastně o sympatický návrat ke kořenům, včetně kompaktní herní doby pohybující se někde kolem 13 hodin.
Příběh rovněž nevystupuje ze základních klišé o vzestupu a pádu, který s sebou přináší život založený na principu "oko za oko, zub za zub", ale stojí na silně napsaných a zahraných postavách v nádherně vypadajících cutscénách, které jsou zkušeně zrežírované a organicky vzájemně propojené. Dostane se i na mnohá propojení s postavami a událostmi předchozích her i krátký, ale povedený automobilový závod, což vzhledem k tomu, že se na Sicílii se pořádaly jedny z prvních motoristických soutěží, dává smysl. Vše se navíc obešlo bez výraznějších technických potíží a bugů, až na občasné doskakování textur nebo vypadávající AI.

Prestižní IGN udělilo známku 8/10 a ve finálním verdiktu si pomohlo přirovnáním k italské kuchyni: „Mafia hry se tímto počinem stávají takovými arancini koulemi herního byznysu. Zvenku jsou křupavé, ale uvnitř hutné, chutné a trochu sýrové (cheesy, ve smyslu béčkově zábavné). Pokud je budou dál servírovat, budu se vracet k bufetu a ládovat je do sebe, dokud kuchyně nevyčerpá veškeré zásoby.“
Mafia: Domovina je k dispozici od 7. srpna pro PC, PlayStation 5 a Xbox Series. V české lokalizaci uslyšíme Oskara Hese (Enzo), Ondřeje Kokorského (Cesare), Nikolu Heinzlovou (Isabella), Martina Donutila (Luca) nebo Jakuba Saice (Don Torrisi).
Zdroj: Metacritic, OpenCritic
Video – launch trailer hry Mafia: Domovina