18. prosince 2023 15:15

Největší filmový průšvih roku? Falešné Star Wars dostávají pořádně naloženo

Epická vesmírná sága Zacka Snydera už je skoro tady. Film měl nemalé ambice, první ohlasy ale berou známému filmaři vítr z plachet.

Zacku Snyderovi není nic dost velké. Ambiciózní projekt začal v roce 2012 jako eRkový příběh ze světa Star Wars, který nabídnul producentce Kathleen Kennedy. „Myslel jsem si, že Star Wars jsou teď zranitelné, tak jsem si řekl, že mám šanci,“ komentuje tehdejší situaci filmař. Se slavnou franšízou to ale nedopadlo, a tak se příběh změnil v autonomní dílo, patřičně se rozrostl a našel nový domov u Netflixu, jehož vedení se dlouhodobě snaží nakopnout nějakou vlastní sci-fi či fantasy franšízu. Rebel Moon ale bohužel příliš nevypadá jako kýžená pecka, alespoň podle ohlasů.

Bezkrevná nuda

Reakce na první díl vesmírného eposu totiž nejsou zdaleka tak nadšené, jak by si maestro přál – diváci si stěžují na slabé budování fikčního světa či film odsuzují jako nataženou nudu. Například pro Erica Italiana jde o „první film, od kterého po delší době odešel“ a označil jej za „absolutní bufet pro hejtry Zacka Snydera.“ Na nudu si stěžoval i David Ehrlich z IndieWire, podle něhož se jedná o Snyderův dosud nejméně zajímavý film, a ještě o dost přísnější byla platforma EmpireCity Box Office, podle níž je Rebel Moon „Smrdící hromadou..“ no, víte čeho.

Málokterý nenávistný komentář ale přináší nějaké konkrétnější důvody, proč se filmu vyvarovat – na druhou stranu je vyvažuje také několik vyloženě nadšených ohlasů. Třeba Griffin Schiller považuje Rebel Moon za „Nářez! Mytologické největší hity, které zároveň představují kroniku Zackovy filmařské cesty.“ Zároveň film označuje za „heavymetalový remix Star Wars od Jamese Camerona.“ Molly Edwards pak považuje Rebel Moon jednoduše za epický a chválí úžasnou akci a fascinující mytologii.

Ať už se ale přikláníte na jakoukoli stranu, hlasy obou stran paradoxně znějí jako popis typického filmu Zacka Snydera, který se jako obvykle soustředí na pěknou kameru, vizuální ztvárnění a zpomalovačky, s jejichž pomocí vytváří epické obrazy. Na druhé straně však není příliš schopný vypravěč a většina jeho filmů má spíše velké oči než velkolepý příběh.

Možná vás proto bude zajímat číselné hodnocení, které... se výrazně naklání ke špatným ohlasům. Na Rotten Tomatoes má film jen 23 % pozitivních recenzí s průměrným ratingem 4,1/10 a známý agregátor Metacritic hlásí celkové hodnocení 32/100. Opravdu tedy půjde hlavně o film pro skalní fanoušky Zacka Snydera, kteří uctívají jeho specifický filmařský styl.

Na Rebel Moon si každopádně můžete udělat vlastní názor už 22. prosince, kdy snímek dorazí na stream. Premiéra druhého dílu s podtitulem The Scargiver je pak stanovena na 19. dubna 2024.

Zdroje: The Playlist/Den of Geek

Filip Šula