1. listopadu 2023 18:55

Nový hororový megahit láme rekordy v kinech i na internetu. Fanoušci ale na projekcích dělají bordel

První trailer hororu Five Nights At Freddy's

Adaptace počítačových her to v kinech nemají dvakrát snadné a jen vzácně se setkávají s přízní svého cílového publika. Filmová verze kultovní hororové klasiky si ale může víc než gratulovat.

Jednoduchá indie hra zpopularizovaná díky YouTube staví hráče do role Mikea, nočního hlídače v zavřené pizzerii Freddyho Fazbeara. Přitom je zavřený v kontrolní místnosti, kde pomocí průmyslových kamer monitoruje nehybné animatronické loutky roztomilých zvířecích maskotů. Kdykoli ale nechá nějakou bez dozoru, přicházejí značně sešlí a tím pádem už tak dost děsiví animatronici k životu, což představuje smrtelnou hrozbu pro hrdinu a zvýšené riziko infarktu z promyšlené lekačky pro hráče.

Nečekaný úspěch

Hra se stala populární díky stupňujícímu se adrenalinovému zážitku i postupně rostoucí mytologii, kdy si hráč z podivně znepokojivých osmibitových miniher mezi jednotlivými levely domýšlí pozadí brutální minulosti zavřeného podniku. Hra se dočkala devíti pokračování, pěti spin-offů, několika doplňujících románů, a dokonce rozšíření v podobě deskovek. Jediné, co úspěšné franšíze chybělo, byl film, jenž fanouškům ještě donedávna jakž takž nahrazoval bizár Nicolase Cage s názvem Willyho kouzelný svět. Koncem října se však dočkal premiéry oficiální snímek z produkce Universalu a Blumhouse pod režijní taktovkou Emmy Tammi (The Wind), který momentálně v Americe boří kina i streamovací služby.

Film Pět nocí u Freddyho byl totiž v jeden den uvedený jak v kinech, tak na streamovací službě Peacock. Recenze jsou zatím dost nelichotivé, na Rotten Tomatoes má neuspokojivých 27 % s průměrným ratingem 4,5/10. Fanoušci snímek ale hltají plnými doušky a zoufalý boj s oživlými animatroniky se stává jedním z nejúspěšnějších filmů roku. Za první víkend film vydělal 130 milionů dolarů, což je u filmu s rozpočtem 20 milionů zásadních úspěch, 80 % diváků přitom preferuje návštěvu kina před streamem.

Horor na plátně, horor před plátnem

Film každopádně svým debutem předběhl Sestru II (88 milionů) a Halloween z roku 2018 (91 milionů). Co se týče videoherních adaptací, umístil se mezi animovanými Super Mario Bros. ve filmu (146,3 milionů) a druhým dílem Ježka Sonica (72 milionů). Blumhouse přitom cílí přímo na fanoušky hry, kteří si zjevně chtějí vychutnat adaptaci své srdcovky na velkém plátně. Na film chodí podle všeho hlavně třicátníci, kteří se hrou zestárli, berou na film i své děti a oceňují hlavně fanservis, jenž film nabízí, přítomnost známých postav, nápadité zvraty a camea influencerů. Podle ohlasů z TikToku je ale příval oddaných fanoušků do kin spíše na škodu všem ostatním, kteří si chtějí prostě jen užít dobrý film.

Čtěte také: 7 zábavních parků, které pohltila příroda: Radioaktivní Černobyl i atrakce pašující kokain

Fanoušci navštěvují kina často v kostýmech, vykřikují hlášky ze hry i memů, hlasitě film komentují nebo se smějí na nevhodných místech. Někteří si dokonce odnášejí kartonové postavy v životní velikosti, jež slouží v kinech jako dekorace. Zda vypukne i v našich kinech podobné peklo, uvidíme 2. listopadu, kdy má film českou premiéru.

Zdroje: Movieweb/Deadline

Filip Šula

Redaktor FTV Prima, Prima ZOOM

Všechny články autora

Populární pořady na Prima Cool

RE-PLAY

Esport / Publicistický / Zábavný