Bolestivé zdražení lístků do kina má jediného viníka. Uhodnete, kudy vede cesta ven?
Pokud byste rádi utekli do kina, abyste alespoň na chvíli zapomenuli na všudypřítomné zdražování, pak si to ještě jednou rozmyslete.
Jak si minulý týden všiml web Filmoro, počtem sálů největší domácí síť multikin Cinema City razantně zvedla cenu lístků, což je dost nepříjemné obzvlášť ve městech, kde není konkurence nebo má český monopol (IMAX). Divákům tak zbývá doufat, že další sítě Cinestar nebo Premiere Cinemas nebudou následovat, inspirovány cenovými dohodami, které předvádějí v Česku třeba velké obchodní řetězce.
Dospělá vstupenka na 2D film aktuálně vyjde v Cinema City na 275 Kč, ve 3D pak 290 Kč, ale jen když si přinesete vlastní brýle (s brýlemi to bude 320 Kč). Jediný český IMAX na pražské Floře (a technicky už značně zastaralý) vyjde na 309 (2D), 339 (3D s vlastními brýlemi) nebo 374 Kč. Jenže cena lístků nemusí být konečná – na rozdíl od konkurence vám totiž Cinema City při nákupu lístku online lístek nezlevní, ale naopak si připočte absurdní manipulační poplatek 24 Kč ke každé vstupence!
Konkurenční sítě jsou v průměru zhruba o 50 Kč levnější, přitom v technické kvalitě sálů či ostatního servisu většinou nijak nezaostávají, ba naopak. Návštěvníci Cinema City taky moc dobře vědí, že dražší vstupné rozhodně neznamená, že by si před filmem „neužili“ dlouhé pásmo upoutávek a ještě delší blok reklam.
Těžko říct, co motivuje Cinema City k aktuálnímu kroku, když poslední dobou návštěvnost kin klesá a lidé často čekají, až budou filmy online na jedné ze streamovacích platforem, které si taky žádají jejich peníze. Výhody věrnostního klubu má tento řetězec v podstatě stejné jako konkurence a všichni společně spoléhají, že si návštěvníci ještě připlatí za občerstvení, výrazný zdroj dodatečných příjmů.
Třeba budou Cinema City častěji pořádat marketingové akce jako Levná neděle, kdy v té aktuální zlevnily 10. prosince standardní lístky na 79 korun, levnější bylo i občerstvení... a spousta projekcí v jinak návštěvnicky dost mizerném období byla najednou vyprodaná.
Jenže i kdyby tomu tak bylo, má se snad zákazník radovat z vysoké hladiny cen a pak jednorázových akcí, kdy zrovna nemusí běžet jeho film, dostane zážitek přeplněného kina a pocit, jako by se tlačil někde ve frontě na zlevněné zboží?
Jistou výhodu tak opět získávají lokální a jednosálová kina, kde je cena lístků často takřka na polovině. Nemůžou sice konkurovat počtem projekcí nebo šíří nabídky filmů (či popcornu), ale soustředí se často na snímky, jež velká filmová studia nevrhnou za krátkou dobu na nějakou ze svých streamovacích platforem. Je to další důvod jim dát přednost, anebo to vidíte jinak?
Zdroj: Filmtoro, ceník Cinema City