2. října 2024 12:25

Jak špatný je Joker 2? Recenze filmu, který sklízí přehnaně nenávistné komentáře

Velké ambice, nadaní herci ani odvážné pojetí bohužel kvalitní film nedělají. Pokračování Jokera schovává nedostatek důvtipu za působivé obrazy a líbivé melodie.

Režisér Todd Phillips trefil prvním filmem žolíka, jenže napodruhé už to nevyšlo a z muzikálově laděného pokračování trčí všechno, co bylo na jeho předchůdci problematické. Nejde však o zdaleka tak špatný film, jak by se mohlo zdát z mnohých drtivých ohlasů, v nichž jakoby někteří kritici chtěli dát hlasitě najevo, že tohoto filmařského imitátora a snaživce dávno prokoukli.

Největší problém tkví ve scénáři, v němž se Phillips spolu s pomocníkem Scottem Silverem (8. míle, Fighter) tentokrát nemohl opřít o prověřenou kostru známou z filmů Taxikář nebo Král komedie. Zároveň bylo jasné, že z Arthura Flecka neboli Jokera (herecky i pěvecky přesvědčivý Joaquin Phoenix) nechce ani nemůže udělat už kompletního padoucha, protože ten patří do filmů s Batmanem. Rozhodl se proto, že mu dá nejdříve sladkou iluzi v podobě Lee "Harley Quinn" Quinzel (Lady Gaga), na kterou naláká v upoutávkách i diváky, ale ve výsledku to celé nasměruje k soudnímu procesu, kde ho pořádně rozpitvá. Dekonstrukce hrdiny je přece hlavním poznávacím znamením seriózních děl. Sofistikované francouzské Folie à Deux v názvu snad taky neuškodí.

Romance vraždícího psychotického incela za mřížemi nápravného zařízení zní absurdně, stejně jako představa, že se komiksový divák bude bavit u soudního dramatu. Snad proto Phillips vše zabalil do zpívaných a tanečních výstupů, které slouží jako oslí můstek i berlička, když potřebuje polopaticky napovědět, co hrdinové zrovna cítí a co se jim odehrává v hlavě. A pomáhá si tím stále častěji, až písně postupně ztratí emocionální sílu, což je pravý opak toho, jak hudba působí v těch nejlepších muzikálech, které jsou kolem hudebních čísel poctivě vystavěny a nestydí se za ně.

Polovičatý přístup lze vidět i na postavě Harley Quinn. Ta mohla být díky obsazení herecky i pěvecky nadané Lady Gaga čerstvou krví i tahákem filmu, ale po slibném začátku je uklizena na zadní lavici soudní síně a jediným uceleným hudebním číslem s Jokerem je krví proložený duet ve stylu televizních show dua Sonny & Cher. Její postava je navíc tak nejasně napsaná, že Gaga i přes veškerou snahu nepůsobí psychologicky přesvědčivě, přestože lze ocenit změnu dynamiky, když oproti původní komiksové podobě není loutkou, ale spíše loutkovodičkou.

Podobným způsobem v závěru film naloží i s hlavní postavou Jokera, když ukáže, že o něm samotném to vlastně nikdy nebylo a antisystémový klaun sloužil jen jako katalyzátor nálad a patologií ve společnosti. Na mainstreamový film jde o dost odvážný koncept s mnoha možnými přesahy. Většinu z nich však otevřel už v prvním díle a tentokrát je nijak zajímavě nerozvedl, spíše kolem nich stepuje v záři reflektorů a jednotlivé nápady či žánrové postupy často nepracují spolu, ale spíše proti sobě. Výsledek působí jako zdlouhavá a překombinovaná historka, kterou v momentě, kdy přijde pointa, už vlastně nikdo moc nevnímá.

Zdroj: Autorský text