8. srpna 2023 15:00

Je filmové Gran Turismo pecka? Režisér Districtu 9 fanoušky hry nezklamal

Premiéra filmového Gran Turisma už je za dveřmi. Jak se snímek povedl a užijí si ho i lidé hrou nepolíbení?

Od režiséra Neilla Blomkampa mnozí po premiéře Districtu 9 čekali velké věci. Nadanému filmaři z Jihoafrické republiky se povedlo za malé peníze natočit moderní, kousavou a famózně vypadající sci-fi s přesahem, z níž většině kritiků i diváků padala brada. Jenže jeho další filmy už zdaleka tak povedené nebyly, a jelikož na jeho dlouho chystané pokračování Vetřelce nikdy nedošlo, ztratil tento tvůrce svůj komerční lesk. Získat ho může znovu díky režii filmové adaptace legendární herní série Gran Turismo, která tento týden vstupuje oficiálně do kin. Jak se povedla?

Hned na úvod je třeba říct, že jsem s touto závodnickou herní sérií podobně jako mnoho dalších malých kluků s konzolí PlayStation vyrůstal, jsem tak dobře seznámen s většinou dílů, mám naježděnou hromadu okruhů a moje láska k motorsportu se později projevila například i na aktivním sledování Formule 1. A samozřejmě mám nakoukanou i hromadu závodních filmů včetně těch vrcholných zářezů jako Senna, Le Mans nebo z poslední doby třeba Rivalové. Tohle všechno pak uvádím proto, aby bylo jasno, do jaké váhové kategorie Blomkampovo Gran Turismo nastoupilo a proti komu, ehm, závodilo.

Nicméně dobrá zpráva je, že se nový snímek z produkce PlayStation Studios (Uncharted) po vlažném úvodu, kdy bylo třeba vysvětlit i nehráčům pozadí celého projektu, o němž film vycházející ze skutečných událostí pojednává, naštěstí rychle rozjede. Jakmile hlavní postavy usednou za volant opravdových závodních aut, dostává příběh filmového Gran Turisma kontury skutečných závodních filmů, a nikoli pouhé reklamy na hru, kterou do té doby maličko byl.

Spousta závodů, napínavá akce, překvapivá emocionální pouta, i zdrcující zvraty, to všechno navzdory malým očekáváním snímek nabízí v líbivém hudebním i vizuálním kabátku, kterým Blomkamp připomíná, že stále kope první ligu. Jistě, 134 minut je na závodní film o partičce gamerů, ze kterých se stali skuteční závodníci, trochu moc. Člověk ale nikdy nemá pocit, že by se děj táhl, a díky rychlému přecházení mezi závody i neustále vysokým sázkám je to kupodivu silná jízda až do konce.

Přidejte si k tomu parádní chemii mezi skvělým Davidem Harbourem a nováčkem Archiem Madekwem v hlavní roli skutečného jezdce Janna Mardenborougha, která sympaticky pohání zbylé dvě třetiny filmu mocně kupředu, a máte zkrátka zaděláno na jedno z letních překvapení roku. Jen si to kino dejte, nebudete litovat!

Zdroj: Autorský text

Ondřej Mrázek

redaktor Prima COOL