Armageddon už není nejblbější film všech dob. Co ho drtivě překonalo?
Některé filmy prostě od diváka vyžadují, aby ignoroval naprosto všechno, co se kdy dozvěděl o fungování světa a vesmíru.
Král je mrtev, ať žije král! Slavný hollywoodský trhák Armageddon vládl čtvrtstoletí filmům, které popírají nejvíce fyzikálních zákonů. Jenže jeho doba skončila. Vystřídal ho totiž film s podobným sci-fi katastrofickým laděním – loňský propadák Moonfall s Halle Berry a Patrickem Wilsonem v hlavních rolích.
Světoznámý astrofyzik Neil deGrasse Tyson dříve prohlásil, že Armageddon je fyzikálně nejvíce absurdním filmem v dějinách kinematografie. Jenže v aktuálním rozhovoru pro The Jess Cagle Show se musel opravit: „Vážně jsem si to myslel, jenže pak jsem viděl Moonfall... Měsíc se tam blíží k Zemi a oni zjistí, že je dutý a že v něm žije měsíční bytost z hornin a že úkolem misí Apollo bylo ve skutečnosti nakrmit tuhle měsíční bytost... A to už mi došlo, že Armageddon přišel o prvenství, které přitom držel tak pevně.“
Na filmech Armageddon a Terminátor potom Tyson ukázal, jak filmaři kvůli maximálnímu pobavení diváků volí nesmyslně složitá řešení vlastně relativně jednoduchých problémů. Aby se asteroid hrozící srážkou se Zemí v Armageddonu podařilo vychýlit z dráhy, nebylo nutné žádné jeho provrtávání a ničení atomovými výbuchy. Stačilo výbuchy použít jiným způsobem.
„Stačí do něj jen šťouchnout a rozpohybovat ho třeba jen o jeden centimetr za sekundu doprava. Ve vesmíru neexistuje žádné tření, takže když to uděláte dostatečně brzy, tak ho to bude dál unášet a on Zemi prostě mine, místo aby do ní narazil,“ poznamenal jeden z nejvlivnějších současných vědců.
„Je to jako v Terminátorovi, kde musí zabít rodiče, aby se nikdy nenarodil. Jako vážně? Přece stačí zabránit tomu, aby se rodiče potkali nebo aby měli sex třeba je o dvacet minut později, čímž se vytvoří jiná zygota a nedojde k tomu konkrétnímu početí. Jenže tak to prostě ve filmech chodí,“ řekl popularizátor vědy známý třeba z dokumentární série Kosmos.
Režisérem aktuálního šampiona ve filmové hlouposti je Roland Emmerich. Tenhle mistr hollywoodských klišé natočil taky oba díly Dne nezávislosti, filmovou Hvězdnou bránu, ale hlavně řadu katastrofických spektáklů jako Den poté, 2012 nebo Godzillu z roku 1998.
Když vynecháme nízkorozpočtová béčka, patří podle vás Moonfallu prvenství právem?
Zdroj: Deadline