GALERIE: Nový Leon Cupra je nejsilnější SEAT v historii
Když se řekne Cupra, jistě se vám vybaví ostré verze modelů španělské automobilky SEAT. Aktuálně představila nejnovější ostrou verzi modelu Leon s přídomkem 300.
Pojem Cupra letos slaví 20 let své existence. Ve svých počátcích znamenal takový plynulý přechod mezi závodními speciály a silničními vozy. I dnes by se dal popsat podobně, jen to vypadá, že automobilka do tohoto koktejlu přidala o něco víc ingrediencí ze závodního Leon Cup Racer. :)
Nový Leon Cupra dostal pod kapotu motor 2.0 TSI, který nabídne výkon rovných 300 koní a točivý moment poctivých 380 Nm. To z něj dělá nejen vrcholnou verzi automobilky, ale hlavně nevýkonnější sériově vyráběný model v celé historii značky SEAT. O tom, že jde o už takřka sportovní vůz, přesvědčí i použití proměnného časování ventilů natáčením vačkového hřídele a také kombinace přímého i nepřímého vstřikování paliva. Nejvyšší rychlost má Leon elektronicky omezenou na 250 km/h, a to jak v případě automatické, tak manuální převodovky. To jsou ale údaje automobilky. Praxe může být mnohem zajímavější, protože už předchozí verze s označením Cupra 290 při různých měření dosahovala výkonu 300 koní.
Rychlost a technika především
Výkon je jedna věc, ale bez doprovodné techniky to nejde. Proto Leon Cupra 300 dostal elektronicky řízené tlumiče, adaptivní podvozek, který lze snadno nastavit volbou toho ideálního jízdního režimu, nebo také takzvané progresivní řízení. To je systém, který hlavně podporuje stabilitu při opravdu vysokých rychlostech. Zároveň ale umožní parkování s menším rozsahem otáčení volantu.
Důležitým systémem, který Cupra nabízí, je samosvorný diferenciál Haldex VAQ s elektronickým řízením a hydraulickým ovládáním. Ten využívá senzorů ESP a umí tak zpomalit vnitřní kolo při průjezdu zatáčkou a zároveň přenese vyšší točivý moment na to vnější. Zjednodušeně řečeno vám pomůže zatáčku projet mnohem rychleji a hlavně přesněji. Všechny tato systémy měla Cupra i v minulé verzi, pro tu novou jsou ale lehce vylepšené. Navíc nově nabízí pro verzi ST možnost pohonu všech kol, což společně s ostatními systémy zásadně změní chování auta.
Nová světla a slušná výbava
Nový Leon Cupra 300 dostal do vínku zbrusu nová LED světla. Blinkry jsou integrovány přímo do světlometů pro denní svícení (oboje LED) a stejnými diodami jsou vybaveny také mlhovky, ktetré skvěle zapadly do předního nárazníku. Diodové a zároveň větší jsou i zadní světla a zadní blikače.
Osvětlení LED je použito i v interiéru auta a na výběr máte rovnou z 8 různých barev světla. Interiér také nabídne bezdrátovou nabíječku nebo také 8“ barevný dotykový displej. Za pozornost jistě stojí sportovně tvarované sedačky se slušným bočním vedením.
Chcete si udělat radost a pořídit si do své garáže novou Cupru? Pak vás bude zajímat, že k dispozici je v pětidvéřové verzi, třídveřové s označením SC a také jako kombi s označením ST. Volit můžete i mezi manuální a automatickou převodovkou a pohonem pouze předních nebo všech kol (pouze v případě verze ST). Ceny začínají na 762 900 Kč a objednávat můžete už teď.