Všechno o Škodě Kodiaq: unikátní systémy, výbava, motory
Širokoúhlé kamery, amutomatické brzdění, asistent pro jízdu s přívěsem, sledování hustoty provozu. Podívejte se na všechna tajemství, která Škoda Kodiaq konečně odhalila.
„Kodiaq je začátek, který zahájí širokou ofenzívu nových modelů SUV značky Škoda. S naším prvním velkým SUV dobýváme nový segment, nové trhy i skupiny zákazníků,“ prohlásil odhodlaně Bernhard Maier, předseda představenstva Škoda Auto. Mladoboleslavská automobilka na nový model hodně vsadila, a tak se do něj dostala i velká spousta novinek. Připravili jsme kompletní přehled všech důležitých informací – jen s výjimkou ceny, na kterou si zatím musíme počkat.
Interiér a nabídka prostoru
Pro vozy české značky je typický důraz na prostornost a krátké převisy spolu dlouhým rozvorem dávají i v tomto případě tušit značný vnitřní prostor. Přestože je Kodiaq jen o 4 centimetry delší než Octavia, svými rozměry se pohybuje na horní hranici segmentu kompaktních SUV a nabízí nadprůměrně velký interiér. Délka interiéru činí 1793 mm, šířka ve výšce loktů vpředu je 1527 mm a vzadu 1510 mm. Prostor před koleny cestujících na zadních sedadlech činí až 104 mm.
Ambientní osvětlení s nastavitelným odstínem vytváří v interiéru specifickou atmosféru. Je integrováno v dekoračních lištách ve výplních dveří a nabízí deset různých barev. Zadní sedadla modelu jsou variabilní – lze je sklápět v poměru 60:40, standardně jsou posuvná v podélném směru až o 18 cm a sklon opěradla je individuálně nastavitelný. Na přání může mít vůz další dvě sedadla ve třetí řadě. Volant je k dispozici v několika různých provedeních a na přání je k dispozici s vyhřívaným věncem. Volitelná třízónová klimatizace Climatronic může být doplněna o vlastní ovládací panel pro cestující na zadních sedadlech.
S objemem 720 až 2 065 litrů (při sklopení zadních sedadel) nabízí Kodiaq největší zavazadlový prostor ve své třídě. Je-li vybaven volitelným sedadlem spolujezdce se sklopným opěradlem, vejdou se do něj předměty o délce až 2,8 metru. Součástí volitelné výbavy jsou i elektricky ovládané páté dveře, které lze otevírat a zavírat pohybem nohy pod nárazníkem. Vůz může v konfiguraci TDI/DSG/4×4 táhnout přívěs o celkové hmotnosti až 2,5 tuny, pro tento účel je možné objednat elektricky ovládané tažné zařízení.
Výbava: armáda nových asistentů
Škoda opět dokazuje praktičnost svých vozů skrze různá „simply clever“ řešení. Výsuvná plastová ochrana hran dveří Kodiaqu se díky předepjatým pružinám při otevření dveří sama vysune a zabrání tomu, aby se kovová hrana dveří dostala do kontaktu se stěnou garáže nebo vedlejším automobilem. K dispozici je také elektrická dětská pojistka pro zadní dveře nebo paket spánek se speciálními hlavovými opěrkami.
Novinkou v portfoliu asistenčních systémů je pomocník pro couvání s přívěsem Tow Assist, který převezme řízení vozu při pomalém couvání. Při couvání bez přívěsu nový asistent Manoeuvre Assist brzdí, jakmile za vozem rozezná překážku, což umožňuje vylepšená funkce zadních parkovacích senzorů. Novinkou je také systém Area View: díky širokoúhlým objektivům kamer umístěným na přídi, zádi a ve zpětných zrcátkách se na monitoru zobrazuje několik různých pohledů na okolí vozu. Mezi nimi je i virtuální pohled z ptačí perspektivy a 180° záběry z okolí přídě a zádě vozu, což ulehčuje řízení v nepřehledných situacích nebo v terénu.
Sériově dodávaný systém Front Assist včetně funkce nouzové brzdy City rozpozná pomocí radaru nebezpečné situace způsobené jinými vozidly nebo objekty před automobilem. Je-li to nutné, systém řidiče varuje a v případě potřeby vůz částečně, nebo zcela zabrzdí. Funkce nouzové brzdy City je aktivní do rychlosti 34 km/h. Volitelně dodávaná Prediktivní ochrana chodců doplňuje Front Assist o zmírnění následků nebo zamezení střetu s chodci. Pomocí radaru na zádi vůz hlídá mrtvé úhly v okolí vozu a pomáhá pří couvání z parkoviště.
Je-li vůz současně vybaven systémy Lane Assist, adaptivním tempomatem Adaptive Cruise Control a převodovkou DSG, získává navíc i funkci Traffic Jam Assist. Ta dokáže v hustém provozu s vozem popojíždět, brzdit a udržovat jízdu v pruhu, a to do rychlosti 65 km/h. Systém Driver Alert dokáže u řidiče rozpoznat příznaky únavy a v takovém případě jej požádá, aby udělal přestávku.
Při hrozící neschopnosti řidiče ovládat vozidlo může systém Emergency Assist zbrzdit velké SUV až do úplného zastavení. Crew Protect Assist, který je k dispozici ve dvou variantách, se stará o přípravu cestujících na hrozící nehodu: zavře boční i střešní okna a automaticky přitáhne bezpečnostní pásy. Pokud dojde ke srážce, zabrání sériově dodávaná multikolizní brzda tomu, aby se vůz ŠKODA KODIAQ nekontrolovaně pohyboval dál. Travel Assist dokáže rozpoznat dopravní značky a zobrazit je na displeji palubního počítače nebo navigace.
ŠKODA Connect a infotainment systémy
Infotainment Online zahrnuje například službu Online Traffic Information, zobrazující v reálném čase hustotu provozu na zvolené trase. Služba Google Earth přenese průběh trasy do topografických náhledů map Google, Google Street View zase umožňuje zobrazit cílovou destinaci předem. Služba zahrnuje také aktualizace map, informace o cenách pohonných hmot a vytížení parkovišť, online zpravodajství, informace o počasí a oblíbená místa Služby Infotainment Online budou po dobu jednoho roku od zakoupení nového vozu zdarma, poté jsou k dispozici za příplatek.
V Kodiaqu najdete také Nouzové volání. Pokud jsou aktivovány zádržné systémy vozidla, je nouzové volání eCall odesláno přímo do servisního centra. Nouzové volání je součástí standardní výbavy a jeho součástí jsou také funkce upozornění na nehody a volání v případě poruchy. Pokud je aktivována, jsou všechna potřebná data vozidla odeslána do servisu před jeho návštěvou. Aplikace Škoda Connect App dokáže majitele přes chytrý telefon upozornit například na to, jestliže je jeho vozidlo používáno neadekvátním způsobem – překračuje rychlost nebo se pohybuje mimo vymezenou oblast.
Kapacitní dotykové displeje ve skleněném designu nově reagují na dotyk prstu, nikoli na tlak. Základní funkce se nicméně dál ovládají pomocí tlačítek a otočných spínačů. Pokud zákazník připojí svůj telefon k USB portu, otevře se odpovídající rozhraní na displeji infotainmentu autmoaticky, takže není třeba nic hledat. Volitelně dodávaný infotainment Bolero má 8“ dotykový displej s vysokým rozlišením, včetně funkce palubní komunikace ICC (In-Car-Communication). Mikrofon handsfree sady pak zaznamenává hovor řidiče a pomocí reproduktorů jej přenáší do zadní části vozu.
Navigační infotainment Amundsen rozšiřuje služby systému Bolero o funkci navigace a o speciální zobrazovací režim pro jízdu v terénu a v úzkých podzemních garážích. Díky volitelně dodávanému modulu LTE může mít Kodiaq vysokorychlostní internetové připojení. Prostřednictvím hotspotu Wi-Fi pak mohou pasažéři na svých mobilních přístrojích libovolně surfovat, přehrávat videa a odesílat e-maily. Doplňkový Phonebox umožňuje indukční nabíjení telefonu a k dispozici jsou i držáky tabletů.
Motory: až 190 koní a nové DSG
Na výběr je pět agregátů, dva motory TDI a tři TSI s výkony od 125 do 190 koní. Všechny motory jsou vybaveny systémem Start-Stop a rekuperací brzdné energie. Naftový motor 2,0 TDI je k dispozici ve dvou výkonových verzích. První má výkon 150 koní, točivý moment 340 Nm a z nuly na 100 km/h se rozjede za 8,6 sekundy. Maximálka je 210 km/h a papírová spotřeba 5 litrů na 100 kilometrů. Vrcholné provedení disponuje silou 190 koní a 400 Nm.
Paleta benzinových motorů se skládá ze dvou agregátů 1,4 TSI a motoru 2,0 TSI. Kompaktní čtyřválec má v základní verzi výkon 125 koní a točivý moment 200 Nm. Tabulková spotřeba 6 litrů na 100 kilometrů. V silnější verzi dodává motor 150 koní a točivý moment 250 Nm, přičemž systém ACT (Active Cylinder Technology) při nízkém zatížení a otáčkách odpojí druhý a třetí válec. Špičková benzinová motorizace nabídne výkon 180 koní a točivý moment 320 Nm. Pro většinu motorizací je k dispozici pohon 4×4 s elektronicky řízenou lamelovou spojkou.
V závislosti na konkrétní motorizaci může být vůz vybaven buď šestistupňovou manuální převodovkou nebo převodovkou DSG se šesti nebo sedmi stupni. Nová sedmistupňová dvouspojková převodovka s pádly pod volantem má ve voze značky Škoda premiéru. Jedná se o variantu konstruovanou pro silné motorizace s točivým momentem do 600 Nm. Pokud je navolen režim Eco, aktivuje se funkce volnoběhu: jakmile řidič při rychlostech nad 20 km/h uvolní pedál plynu, odpojí se motor od zbytku pohonné soustavy a Kodiaq tzv. „plachtí“. Obě vrcholné motorizace jsou kombinovány právě s novým sedmistupňovým DSG a pohonem všech kol.
Podvozek
Na přání Škoda vybaví své nové SUV volbou jízdního profilu Driving Mode Select s režimy Normal, Eco, Sport nebo Individual. Verze s pohonem 4×4 nabízí navíc i režim Snow, který je určen pro jízdu po silnici a nemá žádné rychlostní omezení. Pro verze 4×4 je k dospizici také režim Offroad, ve kterém se funkce podvozku, řídicí jednotky motoru a brzd přizpůsobí drsnému terénu. Pomůže zejména s rozjezdy, udržováním trakce a brzděním. V režimu Offroad pomůže asistent pro sjíždění svahů bezpečně zdolat terénní nerovnosti úpravou funkce brzd.
Velké SUV je ve výbavových stupních Active a Ambition osazeno sedmnáctipalcovými koly, standardem varianty Style jsou osmnáctipalcová kola. Program volitelné výbavy ale nabízí i leštěná devatenáctipalcová kola. Některé díly přední nápravy typu MacPherson jsou z hliníku, ocelová víceprvková zadní náprava zachycuje separátně podélné i příčné síly. Připomeňme, že vůz je postaven na modulární platformě koncernu Volkswagen, kde hraje velkou roli odlehčená konstrukce. Tuhost karoserie zároveň zajišťuje rozsáhlé využití vysokopevnostních ocelí. Se základním motorem TSI a pohonem předních kol činí pohotovostní hmotnost velkého SUV pouhých 1452 kilogramů, u motoru 1,4 TSI s pohonem 4×4 pak 1 540 kilogramů. Na výběr bude celkem 14 odstínů laku, z toho 10 metalických.
Auta se dočkáme na jaře příštího roku, ceny ještě budou upřesněny.