Ztracená Tatra jezdila 30 let Afrikou, teď se vrací do Česka
Tři desetiletí se nezvěstný speciál Tatra toulal po severní a západní Africe. Nyní se ho české automobilce podařilo vypátrat, vykoupit od posledního majitele a přivézt domů.
Do Kopřivnice se vrátil dakarský speciál z roku 1986, který se zachoval v původním stavu navzdory třem desítkám let stráveným aktivní službou ve státech severní a západní Afriky. Výměnou za něj majitel, francouzský podnikatel Jean Philippe, obdržel moderní Tatru Phoenix. Symbolická výměna klíčků od obou vozidel proběhla včera na kopřivnickém polygonu Tatry.
Tatra 815 6x6 VE "Ostrý-II" z roku 1986 byla nalezena ve Francii v majetku cestovní agentury, která soutěžní speciál využívala k podnikání ve státech severní a západní Afriky. V těžkých písečných a bahnitých terénech najezdila obrovské množství kilometrů, za celou tu dobu však prý ani jednou nenechala svého majitele na holičkách. Originalitu vozu (s výjimkou nové nástavby) a jeho vynikající technický stav včetně zachování všech původních agregátů a technických periferií potvrdil přímo na místě ve Francii vyslaný tým oborníků.
"Unikátní je nejen původní stav vozu, ale i jeho provozní historie. V tvrdých podmínkách afrického kontinentu najezdil obrovské množství kilometrů bez jediné vážné poruchy – a to jsou na voze stále originální komponenty z roku 1985. Dokonce i dnes do Kopřivnice vozidlo přijelo z Francie po své ose," konstatoval Radek Smolka, technický ředitel Tatra Trucks.
Na výjimečnosti tomuto závodnímu speciálu neubírá ani fakt, že na samotné Rallye Paříž-Dakar na stupně vítězů nedosáhl. Tatra se hned v roce 1987 odvrátila od koncepce 6x6 a vydala se cestou sice slabší, ale obratnější verze 4x4. Úspěch se okamžitě dostavil, Karel Loprais získal v témže roce druhé místo a o další rok později už se zapsal do historie jako první český vítěz Dakaru v historii.
Vůz nyní bude připraven na budoucí předvedení veřejnosti a trvalé umístění ve výstavní expozici. Protože v současném muzeu už pro nové exponáty není místo, čeká tento dakarský speciál, stejně jako desítky dalších tatrováckých veteránů, které akcionáři Tatry nakupují ze soukromých sbírek, na vznik nové výstavní kapacity v Kopřivnici, která naváže na existující muzeum Tatry.
"Díky unikátním exponátům, jako je i dnes představená Tatra 815 6x6 VE "Ostrý-II", je patrné, že existuje dostatek cenných exponátů ne pro jedno, ale pro dvě tatrovácká muzea, která se svým zaměřením můžou vzájemně doplňovat," uvedl akcionář firmy René Matera.