Znáte ho? Originální plechový Citroën slaví 70 let
Kulaťoučký Volkswagen Bus zná každý, když ale na ulici narazíte na tento nepřehlédnutelný Citroën, většina lidí marně přemýšlí, co je to vlastně zač. Letos slaví poválečná dodávka 70. výročí.
Citroën označovaný jednoduše jako H, případně typ H nebo model H, se vyráběl od roku 1947 až do roku 1981, tedy dlouhých 34 let. Za tu dobu vzniklo přes 473 tisíc těchto jednoduchých a levných dodávek, které pomáhaly nastartovat Francii po druhé světové válce. Množství vozů zamířilo také do Belgie nebo Nizozemí. V naší části Evropy jde však o raritu, na východ od Francie dominoval zejména německý Volkswagen Type 2.
Vůz měl pohon předních kol, nezávislé zavěšení a uvnitř nabízel výšku až 180 centimetrů. Maximální rychlost se čtyřválcem a třírychlostní převodovku nedosahovala ani 100 km/h, jízdní vlastnosti jsou však označovány jako nečekaně dobré. Zajímavostí jsou přední světla ze slavného modelu 2CV, u nás zvaného kachna nebo kačena. Základní verze byla dlouhá 4,26 metru, prodloužená pak měla až 5,24 metru.
Návrat na scénu
U příležitosti 70. výročí se nyní Citroën pustil do ukázkové renovace jednoho modelu H. Ten dostal kompletně přestavěný dřevěný interiér, naleštěný exteriér a všekerá technika prošla opravami. A protože jsme ve Francii, nemohou samozřejmě chybět barvy trikolóry a úzké tematické spojení s cyklistikou. Současně vznikla i speciální edice Citroënu Jumpy, ta už je ale samozřejmě o poznání méně zajímavá.
Za zmínku ovšem stojí ještě jeden koncept, za kterým už nestojí přímo Citroën, ale designéři Fabrizio Caselani a David Obendorfer. Ti pro letošní výročí vytvořili moderní poklonu návrháři původní podoby modelu H, kterým byl Flaminio Bertoni. Nejde přitom o žádný divoký koncept, který po pár výstavách zmizí někde v garáži, ale o promyšlený bodykit, který lze namontovat na současnou generaci Citroënu Jumper. Skvělý nápad a velmi zajímavé provedení!