Vodíková Honda FCV pro Evropu ujede 700 km
Vodík je palivo budoucnosti. Už pár let se Honda a Toyota předhání, kdo má lepší vodíkové auto. Honda je na řadě...
Vodíkové auto zní hodně futuristicky, možná se ale hodí vysvětlit, v čem to celé vlastně spočívá. Ať už je to Toyota Mirai nebo právě představená Honda FCV, obě tahle auta tankují do svých nádrží vodík. Z něj se uvnitř vozu vyrábí v palivovém článku elektřina – principem obrácené elektrolýzy. Tato elektřina jde dále do akumulátoru a poté k hnaným kolům. Tahle auta jsou proto vlastně elektromobily, které si ve vodíku vozí mnohem více energie, než se vejde do konvenčních baterek. Honda má zásobu energie až na 700 kilometrů jízdy.
Honda FCX Zdroj: Honda
Letošní novinka je navržena jako sériový automobil, který se začne v Japonsku prodávat hned z kraje roku 2016, do Evropy dorazí příští rok. Honda se vývojem vodíkových automobilů zabývá již mnoho let. První Honda s vodíkovými palivovými články vyjela na silnice v roce 2002. Nové FCV je tedy výsledkem vlastního vývoje.
Honda FCX Zdroj: Honda
Výkon elektromotoru má hodnotu 177 k a měl by 4,9 metru dlouhému sedanu zajistit solidní dynamiku. Maximální výkon palivového článku je 136 k. Honda pro uložení vodíku v plynném skupenství používá vysokotlakou nádobu s tlakem 70 MPa. Zatím většímu rozmachu těchto vozů brání především infrastruktura vodíkových čerpacích a cena samotných technologií. Nicméně už teď je jasné, že se právě rodí alternativa klasickému benzinu a naftě pro cestování na dlouhé vzdálenosti.