13. května 2016 13:01
redakce Prima Cool

Typický řidič SUV. Kdo jezdí v těch velkých krabicích?

Mají problémy se sebevědomím, jsou to Pražáci, v případě mužů mají podprůměrný penis a v případě žen jsou to odbarvené blodnýny s bohatým manželem. Typický řidič SUV, postrach silnic všude na světě.

Nebo ne? Úvodní řádky jsou samozřejmě nadsázkou, právě tak si ale spousta lidí představuje řidiče velkých SUV, obzvláště těch drahých. Jenže současný boom této kategorie aut je tak masivní, že na světě není dost zaltokopek a nevyvinutých mužů z Prahy, aby to jako vysvětlení stačilo. Navíc kromě luxusních SUV raketově roste také zájem i nabídka ve středních a nižších cenových kategoriích.

Ford se proto rozhodl zkoumat, co za tímto zájmem stojí a kdo všemi těmi „esůvéčky“ jezdí. V Evropě se dnes ostatně prodává čtyřikrát více vozů SUV než v roce 2005 a jejich podíl dál poroste. Dříve bývaly volbou vášnivých lyžařů a vyznavačů outdoorových aktivit, dnes po nich touží matky malých dětí, mladí ve věku od 17 do 24 let (tzv. millennials) a také lidé, kterým je přes 50, ale cítí se mladí duchem a vedou aktivní život. Pro ty se zase vžilo anglické označení quintastics.

Chtějí je i "chudí", ekologie nevadí

Výzkum upozornil na skutečnost, že vnímání kategorie SUV prošlo dramatickou proměnou. Celkem 82 % dotazovaných uvedlo, že SUV již nejsou jen luxusní automobily, ale že za posledních pět let klesla jejich spotřeba a staly se šetrnějšími k životnímu prostředí. Podíl SUV na celém automobilovém trhu v Evropě se zvýšil ze 6 % v roce 2005 na 23 % v roce 2015. Podle analytické společnosti IHS by měl dále růst, až na 27 % v roce 2020.

Pro skupinu „moderních maminek“ je důležitá zejména praktická stránka a styl:

  • 91 % z nich uvedlo, že v posledních letech je pro ně důležitější, aby auto ochránilo celou rodinu, a 59 % si tuto schopnost spojuje právě s vozy SUV
  • Pro více než 80 % matek je také důležitější než dříve, aby měl vůz dobré jízdní vlastnosti za špatného počasí nebo na špatných silnicích, a 63 % se domnívá, že SUV jsou v tomto ohledu lepší než jiná auta
  • U 56 % dotazovaných z této skupiny získaly v posledních letech na důležitosti vzhled a styl, což jsou atributy, které má 48 % maminek spojené s kategorií SUV

Pro „millennials“ je SUV symbolem úspěchu:

  • 47 % mladých lidí ve věku 17 až 24 let touží více než v minulosti, aby jejich auto udělalo dojem na okolí, a 37 % si myslí, že SUV splňují tento požadavek lépe než jiné vozy
  • 45 % chce více než dříve jezdit autem, které je „sexy“, což jsou pro 35 % z dotazovaných „millennials“ právě SUV
  • A konečně, pro 36 % z nich je důležitější než dříve jezdit autem, ve kterém si připadají mocní či silní, přičemž podle mínění 45 % dotazovaných „millennials“ tomuto požadavku nejlépe odpovídají vozy SUV

Lidé ve věku nad padesát let dnes stále vedou aktivní život:

  • Za několik posledních let získala u 81 % respondentů ve věku 50–59 let na důležitosti vyvýšená pozice za volantem; 65 % má tuto vlastnost nejvíce spojenou s kategorií SUV
  • Pro 63 % z nich je důležitější než dříve dojet autem všude tam, kam chtějí, a 54 % se domnívá, že nejlépe jim to umožní vozy SUV
  • 44 % uvedlo, že dnes je pro ně důležitější než dříve, aby automobil podporoval aktivní životní styl, a rovněž 44 % si myslí, že nejlepší jsou v tomto ohledu SUV

Kdo si koupí SUV?

Pořízení SUV v současnosti zvažuje přibližně každá třetí „moderní matka“, jeden ze čtyř millennials a zhruba pětina všech quintastics. Ukázal to průzkum mezi 5000 respondenty z Francie, Itálie, Neměcka, Španělska a Velké Británie. Osloveni byli lidé, kteří vlastní automobil nebo plánují jeho pořízení v horizontu 12 měsíců. Ford zveřejnil výsledky průzkumu v souvislosti s právě probíhajícím uváděním nového SUV Ford Edge na evropské trhy.

„SUV v Evropě vyrostla z okrajové kategorie v jeden z nejvýznamnějších automobilových trendů poslední dekády,“ uvedl Roelant de Waard, viceprezident Ford of Europe pro marketing, prodej a služby. „Pokaždé, když někdo tvrdí, že se odbyt SUV zpomalí, ukáže se taková předpověď jako mylná. Vozy SUV jsou totiž atraktivní pro muže i ženy, pro mladší i starší.“

redakce Prima Cool

Populární pořady na Prima Cool

RE-PLAY

Zábavný / Esport / Publicistický