Šest veteránů Škoda míří na start legendárního závodu
Jízdě Sachsen Classic se přezdívá Mille Miglia východu. Letos nasazuje mladoboleslavská značka do startovního pole hned šestici zajímavých historických automobilů, které skvěle zachycují historii české značky.
V soutěži dlouhé přes 600 km se startem ve Cvikově a cílem v Saské Kamenici změří síly více než 180 posádek. „Rally Sachsen Classic, která i letos zavítá v jedné z etap do České republiky, je pro nás skvělou možností připomenou tradice značky Škoda opravdu masovému publiku,“ říká Andrea Frydlová, vedoucí Škoda Muzea a doplňuje: „Oceňujeme opravdu široké startovní pole i nádherné trasy. Diváci se mohou těšit na vozy z továrního muzea v Mladé Boleslavi, ale i od privátních majitelů.“
Prestižní místo mezi prvními deseti nejstaršími vozy startovního pole má Škoda 430 z roku 1926. Jak číselné označení napovídá, je poháněna čtyřválcem o zdvihovém objemu 1661 cm3 o výkonu 30 koní. Oblíbenou stálicí na veteránských soutěžích je Škoda Felicia z roku 1961. Tento otevřený model patří mezi velmi vyhledávané veterány, podobně jako raritní dvoudveřová Škoda 1100 MBX De Luxe vyrobená v roce 1969.
Zatímco doposud zmíněné veterány potěší smysly zejména po estetické stránce, zbylá trojice dokáže pořádně rozproudit krev v žilách a dává vzpomenout na různé etapy úspěšného působení mladoboleslavské značky v motorsportu. Škoda 130 RS z roku 1976 je ryzím rallyovým vozem, který svého času snesl srovnání s tou nejlepší konkurencí a po několik let přesvědčivě dominoval ve své třídě. Na slavné Rally Monte Carlo si v roce 1977 připsal triumf ve třídě do 1300 cm3, okruhová verze pak v roce 1981 získala titul Mistr Evropy.
Sportovní geny nezapře ani Škoda 110 R z roku 1978, kterou po saských silnicích požene motor o objemu 1,1 litru s výkonem 52 koní, a poměrně nedávnou éru sportovních úspěchů připomene replika soutěžního speciálu Škoda Favorit „Rally Monte Carlo“, která je zároveň s rokem výroby 1991 ideálním reprezentantem a symbolem letošního jubilea 25 let spolupráce značky Škoda s koncernem Volkswagen.
Sachsen Classic odstartuje ve čtvrtek 18. srpna minutu po poledni ze Cvikova do etapy dlouhé zhruba 125 kilometrů. V pátek už na posádky čeká náročné celodenní závodění a téměř 250 kilometrů dlouhá etapa v Krušných horách s poledním přejezdem do Česka. V třetím a závěrečném dni se historické automobily během etapy dlouhé přibližně 230 kilometrů dostanou až do cíle, který je letos v Saské Kamenici, kam by měly první veterány dorazit kolem 15:40 h.