S Transporterem z Prahy do Hannoveru a zpět za 4,91 l/100 km? Jde to!
Rakouský specialista na nízkou spotřebu Gerhard Plattner úspěšně absolvoval s vozem Volkswagen Transporter 2.0 TDI EU6 „ECOnomy Tour 2016“ na trase Praha – Hannover – Praha. Celkem ujel 1058 kilometrů průměrnou rychlostí 70 km/h při průměrné spotřebě paliva 4,91 l/100 km.
Rakouský motoristický novinář Gerhard Plattner je již desítky let uznávaným specialistou na dálkové automobilové jízdy s co nejnižší spotřebou, které velmi často absolvuje s vozy koncernu Volkswagen. Na první hospodárnou jízdu se vydal již v době ropné krize s osmiválcovým Porsche 928 a jejím cílem nebylo vytvořit rekord, ale ukázat, že i s takovým vozem lze jezdit relativně hospodárně.
Za své výkony byl specialista na jízdu s lehkou nohou několikrát zapsán do Guinessovy knihy rekordů, která navíc Plattnera prohlásila za „nejvšestrannějšího řidiče světa“. Plattner má na svém kontě desítky rekordů v hospodárné jízdě automobilem i celou řadu pozoruhodných rychlostních výkonů. Mezi jeho rekordy patří například 1000 km Německem s průměrnou spotřebou 2,12 l/100 km, non-stop cesta patnácti zeměmi Evropy za 100 eur na palivo, nejrychlejší objetí světa automobilem (za 28 dnů) i nejhospodárnější jízda kolem světa (3,78 l/100 km) nebo rekordní jízdy na závodním okruhu.
Gerhard Plattner si vysloužil zápis do Guinessovy knihy rekordů například v roce 2003 ujetím 4683 kilometrů 20 evropskými zeměmi s vozem Volkswagen Lupo 3L TDI s průměrnou spotřebou paliva pouhých 2,78 l/100 km. Z limitu 100 eur na palivo nakonec utratil 90,94 eura. V témže roce ujel za téměř shodnou částku 3129 kilometrů s větším modelem Polo TDI, jehož průměrná spotřeba byla 3,95 l/100 km. V obou případech přitom byla průměrná rychlost více než 80 km/h.
Gerhard Plattner vyjížděl z Prahy v úterý 7. června 2016 za volantem skříňové verze modelu Transporter T6 2.0 TDI EU6 s výkonem 110 kW/150 k a šestistupňovou mechanickou převodovkou, v metalickém odstínu modrá Acapulco. Tato verze legendárního Transporteru se může pochlubit normovanou spotřebou paliva EU 7,3/5,4/6,1 l/100 km (město/mimo město/kombinovaná). Jedna náplň palivové nádrže musela Plattnerovi vystačit na celou cestu do Hannoveru i zpět do Prahy. V cíli, ve středu 8. června 2016, po ujetí 1058,7 km, z toho 180 km v dopravní zácpě, ukazoval palubní počítač Transporteru dojezd ještě 510 km na zbývající množství paliva a velmi solidní průměrnou rychlost 70 km/h. Průměrná spotřeba byla oficiálně změřena nezávislou organizací International Police-Motor Corporation na 4,91 l/100 km.
„Když jsem končil dohodnutou trasu, měl jsem v nádrži palivo ještě na 510 km, ale upřímně řečeno, už jsem vůbec neměl chuť jet dál,“ narážel Plattner v cíli ECOnomy Tour 2016 na fakt, že měl kvůli spotřebě vypnutou klimatizaci i zavřená okna. „Otevřené okno totiž způsobí větší spotřebu než zapnutá klimatizace,“ poznamenal.
„Nejnižší spotřeby – 4,6 l/100 km – jsem dosáhl v úseku kolem Postupimi, kde bylo vedro kolem 30 stupňů. Čím vyšší je totiž okolní teplota, tím nižší je odpor vzduchu, a tedy i spotřeba. To jsem se ale značně potil…“ dodal Gerhard Plattner, jehož průměrná rychlost v tomto úseku byla 73 km/h.
„Je nám jasné, že nikdo v reálném provozu takto jezdit nebude. Ale Gerhard Plattner prokázal, že při dodržování zásad hospodárné jízdy lze i v běžném provozu již tak nízké provozní náklady našich vozů ještě podstatně snížit. Ročně může jít úspora až do desítek tisíc korun, což je samozřejmě pro každého podnikatele velmi vítaný bonus,“ řekl Jan Procházka, ředitel divize Volkswagen Užitkové vozy.