S auty se má jezdit, vzkazuje Porsche překupníkům
Automobilce Porsche dochází trpělivost se sběrateli a překupníky, kterým vzácná auta slouží jen k finančnímu zisku. Má proto plán, jak je od aut odstřihnout a dát přednost skutečným nadšencům.
Ceny zajímavých rychlých aut neustále rostou a obzvláště různé speciální edice bývají prakticky okamžitě rozebrány. Velká část těchto pozoruhodných strojů se však bohužel nikdy nepodívá na silnice. Stal se z nich totiž jen další investiční produkt, který překupníci buď se ziskem rychle prodávají dál, nebo na dlouho zavírají v temných garážích.
"Osobně mám rád, když jsou má auta používána. To je důvod, proč je vyrábíme. Jsou prostě příliš dobrá na to, aby někde stála a sbírala prach," prohlásil Andreas Preuninger, který v Porsche vede vývoj vrcholných modelů s označením GT. V rozhovoru pro Car and Driver se navíc přímo opřel do překupníků. "Nelíbí se mi byznys lidí, kteří kupují naše auta, aby na nich vydělávali. To nikdy nebyl náš cíl," pokračoval.
Investice nás nezajímají. My děláme auta
Špičkové verze Porsche 911 jako GT3 nebo nedávno představené 911R přitom často slouží právě jako způsob dobrého uložení peněz. Preuninger by však preferoval, aby raději dělaly radost majiteli, který je pořádně provětrá na silnici nebo na okruhu pro radost sebe i svého okolí. Přiznal také, že jeho nedávné rozhodnutí vrátit manuální převodovku do modelu GT3 naštvalo řadu majitelů exkluzivní 911R s manuálem, protože se bojí, že tak jejich vůz ztratí na ceně. A zjevně je mu to jedno.
"Když říkám, že nejsme finanční fond, mířím tím na lidi, kteří na nás křičí kvůli tomu, že jsme nabídli manuální převodovku podobnou modelu R. Ale pokud jsou tu lidé, kteří si taková auta chtějí koupit, pak my jako společnost bychom se měli snažit jít takové poptávce vstříc," vysvětlil Preuninger.
Navíc už se připravuje plán, který by měl překupníky od aut odstřihnout a v případě omezených edic dát přednost lidem, kteří s auty chtějí jezdit. "Velmi pozorně sledujeme, kdo auta přeprodává. Nestavíme mnoho aut a většinu našich zákazníků dobře známe. Pokud jste překupník, pak je myslím pochopitelné, že se v případě větší poptávky nedostanete na seznam. Není to trest, ale strategie - dodávat auta zákazníkům, kteří je budou opravdu používat. Myslím, že to je fér," uzavřel.