První elektrická Škoda podrobně. Vše o Vision E
Už tento týden představí Škoda svůj první moderní elektromobil. Stane se tak na autosalonu v Šanghaji, kde se vůbec poprvé živě ukáže koncept Vision E. Jeho produkční podoba dorazí na trh za tři roky.
Není žádná pochybnost o tom, že elektromobily budou v našich životech hrát každým rokem větší roli. Vjezd automobilů se spalovacími motory postupně omezují města v Německu, Británii, Itálii, Švédsku, Norsku a dalších zemích. A chystané emisní limity v Evropě jsou pro příští desetiletí nastaveny tak, že konvečními metodami jich už nelze dosáhnout. Splnit je automobilky dokáží pouze s pomocí širokého využití elektrombilů.
Velmi dobře to ví i koncern Volkswagen, majitel Škody. Za méně než deset let má být každá čtvrtá nebo dokonce každá třetí prodaná Škoda elektrická a tomu musí odpovídat také nabídka modelů. Koncept Vision E je tak jen první krok z mnoha.
Elektrická budoucnost Škody
- 2017 – představení konceptu Vision E
- 2019 – uvedení modelu Superb ve verzi plug-in hybrid
- 2020 – uvedení prvního plně elektrického modelu na trh
- 2020 – 8 % škodovek prodaných v Evropě bude pohánět elektřina
- 2025 – 5 elektrických modelů různých segmentů v nabídce
- 2025 – každá čtvrtá Škoda prodaná v Evropě bude elektrická, v Číně každá třetí
- 2030 – postupný nástup plně autonomního řízení do běžného života
Škoda podle všeho bude chtít i u elektrických modelů zachovat své hlavní přednosti tak, aby to byly typické škodovky. Nabídnou proto velký prostor pro lidi i zavazadla, rozumnou cenu ve srovnání s konkurencí, dobrou výbavu a charakteristický design. To všechno zosobňuje i koncept Vision E.
Vision E v číslech
- dva elektromotory o systémovém výkonu 225 kW
- pohon všech čtyř kol
- dojezd až 500 kilometrů
- dobití na 80 % za 30 minut
- maximální rychlost 180 km/h
- délka 4645 mm, šířka 1917 mm, výška 1550 mm,rozvor 2850 mm
- technologická platforma MEB
- autonomní řízení úrovně 3
Základní charakteristiky by měly být v podstatě shodné s produkčním modelem, který se představí za tři roky. Řada prvků se však stále ladí - reakce zákazníků na koncept například rozhodně o tom, zda vůz nakonec dostane charakteristickou čelní masku, přestože už jí k chlazení nepotřebuje. Zatímco v elektromobilům zaslíbené Číně se odvážným futuristickým designem každý rád pochlubí, v Evropě dáváme přednost nenápadnosti.
Velkou výhodou elektromobilu je zcela rovná podlaha, absence středového tunelu, relativně nízké těžiště díky bateriím pod podlahou a široký rozvor díky prostorově nenáročnému pohonu. To Škodě hraje do karet, protože tak může zdůraznit svoje zaměření na prostornost, praktičnost a variabilitu interiéru.
Vychytávky na palubě
Zvenku zaujme výrazně tvarovaná kapota, plynule klesající linie střechy připomínající kupé, chybějící B sloupek nebo příď s pásem LED světel po celé šířce vozu. Dveře se otevírají protiběžně a dění kolem vozu přenáší do interiéru kamery, proto koncept nemá zpětná zrcátka. Všechna samostatná sedadla jsou otočná o 20° pro snadné nastupování a vystupování a mají mírně zvýšenou pozici.
K dispozici je hned několik dotykových obrazovek pro řidiče a spolujezdce, centrální dotyková obrazovka uprostřed přístrojové desky a phoneboxy ve výplních dveří. Vůz také nabízí asistent pro jízdu v kolonách, autopilota pro jízdu po dálnici nebo parkovacího autopilota. Ovládání je možné hlasem i gesty. Cestující určitě ocení bezdotykové nabíjení telefonů skrze indukční desku v podlaze, WiFi hotspot nebo špičkový infotainment.