Polovina lidí umírá v autech jen proto, že se nepřipoutali
Bez zapnutých pásů jezdí jen menšina řidičů a pasažérů, připadá na ně však celá polovina všech úmrtí. Podle institutu IIHS by k prudkému snížení úmrtí na silnicích stačilo jen to, aby se lidé poutali.
Institut IIHS je americká obdoba v Evropě dobře známého Euro NCAP, které testuje bezpečnost automobilů. A právě tato organizace dlouhodobě upozorňuje na nepochopitelné podceňování bezpečnostních pásů. Odhaduje totiž, že 53 až 59 procent všech mrtvých ve věku 13 až 44 let, kteří zemřeli při dopravních nehodách, nemělo bezpečnostní pás. Bez pásů přitom jezdí jen kolem 15 procent lidí, jejich podíl na smrtelných nehodách je tedy vysoce nadprůměrný.
Nejčastější hříšník? Muž na zadním sedadle
Podle statistik jezdí častěji nepřipoutaní muži než ženy a pasažéři se poutají méně poctivě než řidiči. Významný je také vliv sankcí a represe. Ve státech, kde se jízda bez pásů trestá tvrdě, se průměrně poutá 91 procent lidí, ve státech s mírnými nebo žádnými postihy je to jen 79 procent. IIHS proto navrhuje přísnější dohled, případně i zavedení systémů v autech, které budou poutání vynucovat.
Data se primárně týkají Spojených států, ve střední a východní Evropě ale zřejmě situace nebude o mnoho odlišná. Mnoho lidí u nás považuje rozhodnutí nepoutat se za svoji osobní svobodu, podobně jako třeba kouření. Upřímně, nechápeme to. Většina je však naštěstí rozumná a nejen, že se poutá, ale trvá také na připoutání všech pasažérů. Stačí totiž jeden nepřipoutaný člověk v autě, aby při nehodě výrazně snížil šance na přežití všech cestujících.
Smrtící airbag
Všechna moderní auta jsou dnes konstruována tak, aby ochránila připoutané pasažéry. Právě s ohledem na polohu pevně usazeného člověka jsou nastavovány jak airbagy, tak deformační zóny. Pokud připoutaný není nebo bezpečnostní pásy selžou, mohou mu právě airbagy způsobit vážná poranění a výsledek nehody je čistá sázka na náhodu. Vážná zranění nebo i smrt pak mohou nastat i při velice nízkých rychlostech ve městě.
Na druhou stranu by zřejmě bylo přehnané zavádět systémy, které například neumožní rozjezd bez připoutání. V mnoha situacích je použití pásu třeba jen na několik sekund opravdu zbytečné. Možná by se však na tuto oblast mohli policisté a úředníci v honbě za menší úmrtností zaměřit o něco víc než na nákupy stále nových a nových radarů.