Paříž zakáže stará auta. Nejdřív Felicie, pak i Octavie
Od letošního léta se stará auta do Paříže nepodívají. Vozy starší než 20 let nebudou vůbec smět do města ve všední dny, a to je jenom začátek. V dohledné době se totiž pravidla ještě dramaticky zpřísní a zákaz dostanou i auta mnohem mladší.
V první vlně se zákaz platící od července letošního roku dotkne aut poprvé registrovaných před rokem 1997, tedy zjednodušeně řečeno starých 20 a více let. To už je sice opravdu požehnaný věk, do této kategorie však spadá množství oblíbených vozů z našich silnic. Omezení se vztahuje na všední dny, o víkendu budou smět do Paříže i plechovkáři. Týká se také motocyklů registrovaných před rokem 1999.
Takových aut jezdí po hlavním městě Francie údajně přibližně 10 procent a s ohledem na jejich stav by dopad na znečištění mohl být znatelný. Ale také nemusel, jak ukazují nedávné zkušenosti z Německa, kde se emisní zóny nijak výrazně neprojevily. Každopádně pokud si mnete ruce, že jste včas vyměnili Felicii za první generaci Octavie, radujete se předčasně. V roce 2020 už má být zakázán vjezd autům starším než 10 let, tedy všem registrovaným před rokem 2010. No, nevíme, v čem jezdíte vy, ale my se pak asi do Paříže nepodíváme.
Ostatně průměrný věk aut na českých silnicích je už 15,1 roku a neustále se zvyšuje. Nedej bože, aby se nějaký český politik Francií inspiroval, a chtěl zavést stejné opatření u nás s tím, že "v Paříži to přece funguje". Navíc nepůjde o žádný zákaz vjezdu, ale absolutní zákaz provozu, který platí i pro rezidenty a nejvíce se dotkně těch chudších. Všechna auta budou navíc podle věku rozdělena do sedmi kategorií, takže se do budoucna zjevně počítá i s dalším dělením řidičů na ty ekologické, a ty nežáducí.