Opel je na prodej. Zájem má tandem Peugeot–Citroën
Americký koncern General Motors zvažuje, že definitivně opustí Evropu. Po konci značky Chevrolet před několika lety to má nyní nahnuté také Opel a možností je i prodej německé automobilky.
Manažeři GM potřebují vylepšit hospodářské výsledky Opelu a řešením se zdá být skupina PSA, která zahrnuje značky Peugeot a Citroën. Americký koncern v Evropě prodělává peníze nepřetržitě už od roku 1999 a nic na tom nezměnil ani minulý rok, který skončil ztrátou 257 milionů dolarů, tedy 6,5 miliardy korun. To je sice lepší výsledek než v minulosti, původní plány však počítaly s tím, že se touto dobou dostane na nulu. Nestalo se.
Francouzský záchránce
Jen od roku 2009, kdy značka General Motors úspěšně prošla řízeným bankrotem, na starém kontinentu přišla asi o 9 miliard dolarů, tedy 230 miliard korun. A pokud si nechce svůj krach brzy zopakovat, musí rychle přehodnotit plány. Navíc se očekává, že kvůli oslabení libry v návaznosti na brexit vygeneruje britská část Opelu, značka Vauxhall, také letos ztrátu ve stovkách milionů.
"Od roku 2012 pracují General Motors a PSA Group na partnerství, které v současnosti zahrnuje tři projekty v Evropě a vytváří významné synergie. V tomto rámci zkoumáme i další možnosti pro expanzi a další spolupráci. Potvrzujeme, že společně s General Motors zkoumáme řadu strategií s cílem zvýšit ziskovost a efektivitu, včetně potenciální akvizice značek Opel a Vauxhall. Nelze však zaručit, že dojde k jakékoliv dohodě," uvedl v prohlášení francouzský výrobce.
Příležitost i riziko
Historie koncernu GM v Evropě není zrovna důkazem jasně promyšlené strategie. V roce 2000 například koupil pětinu Fiatu s tím, že postupně převezme celou automobilku, nakonec se však musel z kontraktu draze vyvázat. V roce 2009 pak byl těsně před dokončením prodej Opelu společnosti Magna, Američané však z obchodu na poslední chvíli vycouvali. I tentokrát se proto může stát cokoliv.
Momentálně také není jisté, zda výhody obchodu skutečně převáží případné hrozby. Pro Francouze by se například mohla stát koulí na noze drahá výroba Opelů v Německu, obzvlášť v případě, že opět dojde k poklesu ekonomiky a poptávce po nových autech. A zavírání továren není nikdy příjemná ani levná záležitost. GM by zase přišel o podstatnou část know-how v oblasti malých modelů a úsporných motorů, které sice se současnou levnou ropou není tak klíčové, v budoucnu však může znovu získat na ceně.