Odvážná Škoda, která uhranula svět. MBX slaví padesátku
Je to už půl století, kdy z výrobní linky v Mladé Boleslavi sjelo elegantní kupé, které překvapilo nejen doma v Československu. Dnes je problém ho sehnat, a když už se vám to povede, stojí statisíce. Je to Škoda 1000 MBX De Luxe.
Historie dvoudveřové verze MBX sahá do roku 1960, kdy byly vyrobeny dva prototypy s interním označením Škoda 990 Tudor. Speciální karoserie s negativním sklonem zadních sloupků, navazujících na panoramatické sklo, a s dvojicí dveří s bezrámovými okny vznikla v pobočném závodě v Kvasinách. Karoserie zachovala slušnou vnitřní prostornost základního sedanu, jako bonus nabídla lepší výhled do stran.
Škoda 1000 MBX De Luxe Zdroj: Škoda Auto
Stahovatelná byla nejen skla ve dveřích, ale také menší skla vedle zadní lavice. Výklopná trojúhelníková okénka pak zlepšovala větrání interiéru. Už toto bylo hodně inovátorské, ale automobilka šla v inovativním zpracování ještě dál. Jako první evropský výrobce automobilů uplatnila při výrobě bloku motoru metodu tlakového odlévání hliníku a stejně vznikala i skříň čtyřstupňové převodovky. Šlo o technologii vynalezenou v roce 1922 českým inženýrem Josefem Polákem, díky níž bylo možné výrazně zrychlit výrobu agregátů.
Škoda 1000 MBX De Luxe Zdroj: Škoda Auto
Dvoudveřový typ Škoda 1000 MBX De Luxe se veřejnosti poprvé představil při zahájení autosalonu v Ženevě 10. března 1966. Návštěvníky si doslova podmanil především originálními tvary s velkou prosklenou plochou. Opticky totiž vytvářel dojem, že postrádá střední sloupky. Ve skutečnosti ale končily střední sloupky v polovině karoserie pod linií zasklení vozu a jejich úzká horní část se stahovala.
Škoda 1000 MBX De Luxe Zdroj: Škoda Auto
Vůz Škoda 1000 MBX poháněl zážehový čtyřválec 988 cm3 o výkonu 38 kW (52 k) při 5000 min-1, automobil s pohotovostní, resp. užitečnou hmotností 815/375 kg dosahoval největší rychlosti 127 km/h. Spotřeba činila 7,8–8,0 l benzinu na 100 km. Standardem byla dvojice karburátorů Jikov, pouze u několika desítek kusů se uplatnil jednokarburátorový motor. Časově náročná kompletace vozů Škoda 1000 MBX s vysokým podílem ruční práce se v říjnu 1966 rozeběhla v samostatném provozu mladoboleslavské automobilky, aby „nebrzdila“ hlavní produkční linku. Posledních dvanáct kusů z celkem 1403 exemplářů litrového povedení vzniklo na počátku roku 1968.
Škoda 1000 MBX De Luxe Zdroj: Škoda Auto
Mezitím již v listopadu 1967 obohatilo nabídku značky Škoda dynamičtější provedení 1100 MBX De Luxe. Výkon motoru o objemu 1107 cm3 se nezměnil, hlavní přínos novinky spočíval v pružnějším záběru (81,4 N.m proti původním 75,5 N.m). Z dalších úprav připomeňme výkonnější olejové čerpadlo a účinnější chlazení. Silnějších verzí se do roku 1969 vyrobilo 1114 kusů, celkem tedy vzniklo 2517 dvoudveřových vozů MBX. V porovnání s opravdu velkosériovou produkcí čtyřdveřového typu Škoda 1000 MB (443.156 exemplářů) sice šlo o malá čísla, i tak ale tato verze výrazně přispěla k popularizaci značky Škoda na řadě náročných zahraničních trhů, kam se vyvážela.