Majitel Tesly dostal mastnou pokutu. Kvůli emisím!
Také žijete v přesvědčení, že elektrická Tesla "nemá žádné emise"? Právě naopak! Podle singapurských úřadů patří mezi nejméně ekologická auta vůbec a jednomu majiteli proto úředníci její pořízení pořádně osolili.
Ve většině zemí je Tesla zosobněním rychlosti, pohodlí, moderních technologií a také ekologie. Poslední jmenovanou přednost teď však rázně zpochybnili v Singapuru. Právě do této země si nechal ojetý Model S přivéz jistý Joe Nguyen, majitel místní IT firmy. Protože se tam však zatím Tesla oficiálně nedováží, musel vůz nejprve projít kompletní homologací včetně posouzení emisí. A i když to zní paradoxně, právě tam Nguyen tvrdě narazil.
Úředníci spočítali, že jeho Model S spotřebuje 444 watthodin na kilometr, což v přepočtu na emise oxidu uhličitého podle mezinárodních standardů OSN znamená 222 gramů CO2 na kilometr. Takto vyčíslená spotřeba energie se může zdát poměrně vysoká, výpočet se však řídí podle aktuálních norem, které zohledňují i výrobu elektrické energie. A protože v Singaupru jsou auta zvýhodňována nebo naopak postihována podle množství emisí, musel Nguyen zaplatit poplatek přesahující 250 tisíc korun.
Nedá se přitom říct, že by singapurská pravidla znevýhodňovala elektromobily. Například Peugeot iOn před časem získal naopak největší možnou slevu přesahující půl milionu korun, a to díky spotřebě odpovídající 67,5 gramům oxidu uhličitého na kilometr. Tesla kvůli svým výkonům a své velikosti zkrátka "žere". Třeba takový Focus RS s pohonem všech kol a benzínovým turbomotorem o výkonu 350 koní produkuje jen 175 gramů CO2 a i nový osmiválcový Mustang se vcelku pohodlně vejde pod 300 gramů.