Lotus Super Elise: Fajnový sporťák vzniká z prokrastinace
Julian Thomson, designový šéf Jaguaru, bokem vyrábí mimořádně zajímavý reparát.
Úspěšný automobilový designér, jehož vize momentálně pohání Jaguar, kde pracuje bok po boku Iana Calluma a je zodpovědný třeba za fantasticky vypadající Jaguar F-Type, se před pár dny přiznal k tomu, že ho hryže svědomí. V roce 1996 totiž dělal pro Lotus a navrhl pro něj krásné malé kupátko jménem Lotus Elise. Určitě si ho moc dobře pamatujete, protože se jedná vedle slavného Espritu a Elanu asi o nejslavnější model této britské značky, jehož nejrůznější verze, včetně příbuzné Exige dodnes úspěšně brázdí silnice. Aby ne – lehoučký vůz s motorem uprostřed a pohonem zadních kol je ideální okruhovou hračkou. Není praktický, ale manévruje a bodá jako včela. A Julian Thomson je na něj docela pyšný, ačkoliv přiznává, že ve své době mohl být ještě lepší. Původní návrh, o který se nedávno Thomson podělil prostřednictvím svého Twitteru, byl ještě agresivnější a opulentnější než sériová verze. Tak to bývá skoro pokaždé – automobilka musí šetřit a rozevlátá vize designéra musí být konfrontována s realitou.
Thomson si ale uvědomil, že svůj vysněný Lotus Elise si může postavit sám. Vedl ho k tomu i projekt jeho kolegy Iana Calluma, který si postavil idealizovanou verzi Jaguaru Mk2, která loni sklidila velký úspěch u novinářů i zákazníků a nakonec se dokonce vyrobí pár kusů v limitované edici. Podobně se dnes vylepšují i klasická Porsche, této bohulibé činnosti se věnuje např. firma Singer. Thomson si tedy na vlastní náklady postaví Elise tak, jak si ho vysnil. Bude o třicet milimetrů nižší a zhruba o sto milimetrů širší a bude odpovídat původním náčrtům. Motorově nečekejte velké zázraky – stejně jako v sérii Elise se rozeběhne osvědčený motor VTEC od Hondy. Thomson by chtěl vyrobit celkem dvacet exemplářů svojí Super Elise. Nebude to poprvé, kdy Lotus Elise poslouží coby základ jiného vozu – designově z něj vychází např. i Hennessey Venom GT – jeden z nejrychlejších vozů na planetě, který neoficiálně přesprintuje i Bugatti Veyron. A proč se patnáctisetkoňový speciál zhlédl právě v Elise? Protože jde o téměř ideální koncepci, co se týče umístění motoru, rozložení hmotnosti a aerodynamiky. Není divu, že se k ní Thomson vrací, aby ji posunul ještě blíž k onomu stoprocentnímu ideálu. Takovou snahu rozhodně kvitujeme s povděkem.