Konec legrace. Manažer Volkswagenu jde do vězení kvůli emisím
Ačkoliv se zdá, že aféra dieselgate je tak trochu u ledu, opak je pravdou. První zodpovědní zástupci z koncernu Volkswagen nyní skončili ve vězení za falšování emisních testů.
Aktuálně si na automobilku došlápla zejména Jižní Korea. Již před dvěma lety Volkswagen pokutovala částkou v přepočtu 301 milionů korun a v loňském roce k tomu přidala v přepočtu dalších 797 milionů korun za klamavou reklamu o emisích. Nyní navíc posílá vrcholného manažera do vězení za to, že vědomě falšoval testy emisí. Cílem těchto testů bylo získat potřebná povolení pro dovoz aut.
Konec prodejů a vězení pro šéfa
Úřadům machinace neunikly a Volkswagen za ně dostal další pokutu 17,8 miliardy wonů, tedy 380 milionů Kč. Krom výše zmíněných opatření si soud smlsnul i na jednom z vysoce postavených manažerů Volkswagenu. Uznal ho vinným z falšování dokumentů, maření práce úřadů a také z porušení zákonů o životním prostředí. Nikoho nezajímalo, že asi „jen“ plnil příkazy vedení. Za mřížemi by měl strávit rok a půl.
V souvislosti s aférou už úředníci také nařídili, aby byl okamžitě ukončen prodej většiny modelů koncernu Volkswagen na místním trhu. Soud to odůvodnil tak, že značka tímto činem vlastně zničila svou důvěryhodnost. Zároveň uvedl, že tento podvod způsobil vážnou ekonomickou a sociální újmu.
Další vězeň je ze Spojených států
Ve stejném průšvihu se jen před pár dny ocitl bývalý šéf amerického oddělení firmy pro dodržování regulačních předpisů Oliver Schmidt. Ten byl podle listu The New York Times zatčen v sobotu na Floridě a již během dneška má být obžalován. Obviněn je ze stejného trestného činu, jako manžer automobilky Volkswagen z Jižní Koreje. Obvinění mluví o podílu na snahách Volkswagenu zakrývat manipulace s emisemi před regulačními orgány.
Oliver Schmidt prý od roku 2014 opakovaně zakrýval a falšoval data o emisích. Teprve o rok později byl ochoten uznat, že software, který hodnoty emisí mění, opravdu existuje. Volkswagen už před několika měsíci začal vyjednávat ohledně pokut, které ho v Americe čekají. V rámci dohody o civilním urovnání sporů v USA nakonec zaplatí asi 16 miliard dolarů, tedy v přepočtu 410 miliard korun. To možná vysvětluje, proč Volkswagen začal tak moc šetřit a proč například stahuje svůj tým z šampionátu WRC. Škoda…