GALERIE: Tahle bestie smí i na silnici a je na prodej!
Problém mnoha fantastických aut je ten, že legálně smějí pouze na okruh. Aston Martin Vulcan, Ferrari FXX, Lamborghini Sesto Elemento a další. Tohle Porsche 911 GT1 Evolution je však na značkách, takže můžete rozpoutat peklo kdekoliv.
Letos v dubnu se na monacké aukci RM Sotheby's bude dražit i jedno opravdu vzácené závodní náčiní. A jako by nestačilo, že je to Porsche 911 GT1 Evolution, tento konkrétní kus se může chlubit opravdu unikátní kombinací. Za prvé, je to jediné GT1 Evo na světě, které se povedlo zlegalizovat pro silniční využití. Dovedete si představit prohánět se s něčím takovým na německé dálnici nebo nějaké pěkné rychlé silnici? Takový zážitek nejspíš žádné jiné silniční auto nenabídne.
Za druhé, tento vůz za sebou má i velké závodní úspěchy. Ve skutečnosti je to nejúspěšnější GT1 Evo ze všech. Mimo jiné třikrát v řadě vyhrálo kanadský šampionát GT v letech 1999 až 2001 a z celkových 31 závodních startů si připsalo hned 13 vítězství.
Vůz s označením GT1 vznikl v roce 1996 jako protivník pro McLaren F1 GTR a Ferrari F40 LM. Dvakrát přeplňovaný plochý šestiválec o objemu 3,2 litru dosahoval výkonu až 640 koní, na své konkurenty však i tak ztrácel. Němci proto pořádně zapracovali na aerodynamice a nastavení vozu, a tak vzniklo GT1 Evolution.
Cena v aukci se očekává v okolí 3 milionů eur, což je přes 80 milionů korun. To je ještě o hezkých pár milionů víc, než na kolik vás vyjde zbrusu nové Bugatti Chiron s výkonem 1500 koní. Nicméně, Chironů vznikne přinejmenším 500, kdežto tohle auto je v mnoha ohledech jediné svého druhu.
Každopádně když říkáme, že většina podobných aut nesmí na silnici, neznamená to, že tam čistě teoreticky nemůžou. Záleží jen na odvaze a drzosti na majitele. V praxi to nedávno předvedl arabský majitel Lamborghini Sesto Elemento, který se závodním unikátem vyrazil na běžné dálnice. A je to krásná podívaná, i když zakázaná.