GALERIE: Škoda Octavia slaví 20 let, jezdí jich miliony
Přesně před 20 lety se zrodil nejúspěšnější model v historii automobilky Škoda. Od dubna 1996 do dnešního dne se Octavia představila ve třech generacích a stala se základem úspěchu české značky.
Začátkem dubna 1996 debutovala jedna z nejúspěšnějších modelových řad: Škoda Auto představila domácím a zahraničním novinářům liftback Octavia. Během následujících dvou desetiletí se stal nejprodávanějším modelem automobilky a pořídilo si ho celých 5 milionů zákazníků. Typové označení Octavia odkazuje na stejnojmenný úspěšný automobil ze závodů Mladá Boleslav a Kvasiny, kde v období 1959-1964 vzniklo celkem 364 tisíc těchto vozů. Latinský výraz ‚octavia‘ znamená osmá a jednalo se o pořadí ve vývojové řadě moderní generace vozidel s nezávislým zavěšením všech kol od prvního typu v roce 1933.
Vývoj nové řady Octavia byl zahájen v roce 1992, přibližně rok po začlenění české značky do koncernu Volkswagen. Vůz tehdy dostal zcela novou podvozkovou platformu. Nadčasový design navrhl tým pod vedením Dirka van Braeckela a zrodil se v mladoboleslavském vývojovém centru. Zajímavostí je, že už tehdy se na výsledných tvarech auta podílel i počítačový program. V březnu 1998 pak měla na autosalonu v Ženevě premiéru první Octavia Combi, jejíž prodej byl zahájen v květnu téhož roku. Tato karosářská varianta slavila úspěchy zejména na evropských trzích. Od roku 1999 nabídku obohatila verze kombi s pohonem všech kol.
K trumfům praktického liftbacku Octavie patřily zejména rozměrné páté dveře, umožňující výborný přístup k prostoru pro 528 až 1328 litrů zavazadel. Zato místa na zadních sedadlech na rozdávání nebylo. Zákazníci mohli v úvodním roce 1996 vybírat mezi dvěma benzinovými čtyřválci a jedním turbodieselem. Základ tvořil motor 1,6 MPI/55 kW, pro náročnější zákazníky byl připraven čtyřválec 1,8 20 V/92 kW. Turbodiesel s přímým vstřikováním 1,9 TDI byl v nabídce ve verzi s výkonem 66 kW a s normovanou spotřebou 5,1 litru nafty na 100 km. Nabídka se postupně rozšiřovala například o agregáty 1,8 20 V Turbo/110 kW nebo 1,9 SDI/50 kW.
Pro Octavii vznikla v závodě v Mladé Boleslavi nová moderní výrobní linka v hale o rozloze 37 500 m2, na níž navázala nová lakovna s kapacitou až 1800 vozů. Produkce se zde rozběhla 3. dubna 1996, kapacita automobilky vzrostla o 90 tisíc na 350 tisíc vozů ročně a společnost se tak stala největším průmyslovým podnikem v Česku.
Poslední vůz první generace řady Octavia sjel z výrobní linky v listopadu 2010. Mezi lety 1996 až 2010 vzniklo celkem 970 tisíc liftbacků a více než 470 tisíc kombíků. Na tento úspěch navázala i druhá generace modelu, které se v letech 2004 až 2013 vyrobilo 1,6 milionu kusů s karoserií liftback a 900 tisíc v provedení kombi. Druhá generace nabídla i modernější zážehové motory s přímým vstřikem paliva či automatickou převodovku DSG. Od listopadu 2012 se vyrábí třetí generace Octavie, která je nadále pilířem modelové nabídky značky. Na sklonku března 2016 sjel z výrobní linky v Mladé Boleslavi miliontý exemplář aktuální generace.