GALERIE: Renault 5 Turbo je pořádně ostrý i po 30 letech
Tohle auto udělalo z Renaultu krále ostrých hatchbacků, kterým zůstává dodnes. Konkurentů má sice spoustu, ale žádná jiná značka nedělá hot-hatche tak nekompromisní a sportovně až závodnicky orientované.
Udělat z maličkého levného auta sportovní bestii s pohonem zadních kol je obvykle sen bláznivých tunerů zavřených kdesi v garáži. Francouzská automobilka ho však kdysi proměnila ve skutečnost. Renault 5 Turbo se představil v roce 1980 a jak už to u podobných vozů bývá, jeho civilní verze vznikla primárně jako homologační speciál pro rally. Návrhem v Renaultu pověřili studio Bertone a výsledkem se stal agresivní hot-hatch s motorem uprostřed, pohonem zadních kol a široko rozkročeným moderním podvozkem.
Výkony, které předběhly dobu
O pohon se stará motor 1,4 litru s turbem a víc než dostatečným výkonem 158 koní a točivým momentem 221 Nm. Při hmotnosti pod tunu zvládá sprint na stovku za 6,9 sekundy a maximální rychlost 200 km/h. Závodní verze odvozené od Turba však měly až 350 koní. Vůz na fotkách je pak Renault 5 Turbo 2, který vznikl jako civilnější verze homologačních speciálů. Najdete na něm více běžných dílů, zároveň však neztratil nic ze své divokosti a zábavnosti.
V tomto případě jde navíc o krásný sběratelský kousek. Najeto má po 34 letech pouze necelých 6000 kilometrů a nenajdete na něm žádnou vadu. Tomu ovšem odpovídá i hodnota takového vozu. V aukci pořádané RM Sotheby's už za několik dní v Paříži se jeho cena odhaduje až na 95 tisíc eur, tedy přes 2,5 milionu korun.