GALERIE: Patří nafta do kamen? Zkusili jsme elektrický Golf
Až na ulici potkáte Golfa s modrým pruhem, měli byste se bát, nebo smát? Vyzkoušeli jsme elektrický Volkswagen, který boří zažité představy o elektromobilech.
Volkswagen Golf je přímo zosobněním obyčejného auta na každý den, neodmyslitelně spojený hlavně s naftovými motory TDI. Vidět ho jako elektromobil je proto zvláštní zážitek. Vždyť elektromobily jsou zpravidla podivně vypadající věci typu BMW i3, extrémně drahé koráby jako Tesla nebo trochu směšné krabice typu Citroën C-Zero. Volkswagen e-Golf je ale důkaz, že elektrický pohon už není žádný experiment a definitivně se protlačil do běžného každodenního života na silnici. Kromě benzínu, nafty a plynu byste tak i elektřinu měli zvažovat jako jednu z alternativ.
Překvapilo nás, jak příjemně a přirozeně se s e-Golfem jezdí. Díky okamžitému nástupu výkonu se krátí reakční časy a není třeba myslet tolik dopředu, což je ve městě vítaná úleva. Potěšily také brzdy, které bývají slabinou elektromobilů. Ačkoliv mají rekuperaci, brzdí úplně normálně jako v benzínovém autě. S pomocí řadící páky si navíc můžete nastavovat tři stupně rekuperace a v praxi tak lze i účinně zpomalovat nebo dobržďovat. Trochu jako v tramvaji.
Celkově auto působí velice klidně, i když je znát, že nebylo od základu postavené s tímto záměrem. Občas jsou proto v interiéru slyšet zvuky, které by jinak překryl motor. Má ale všechny výhody klasického Golfu – příjemně se ovládá, má kvalitní interiér, je praktické a prostorné, nebudí zbytečnou pozornost a má dobré jízdní vlastnosti. Na delší cesty se nehodí, dojezd je necelých 100 kilometrů po městě a asi 140 kilometrů mimo město, ale na příměstské ježdění to stačí.
Štvalo nás jen to, jak rychle se dojezd zkracuje při dynamické jízdě. Protože i když se to z papírových hodnot nezdá, e-Golfa je radost prohánět. Z nuly na 100 km/h oficiálně zrychlí za 10,4 sekundy, ale v městských rychlostech akceleruje fantasticky a díky okamžitému nástupu výkonu odletíte ze semaforu vždycky nesmírně efektně. Výkon je 115 koní a 270 Nm a maximální rychlost je omezena na 140 km/h, což úplně stačí.
Pokud ho po blbnutí na křižovatkách vybijete, nabije se na maximum za necelých 8 hodin, na polovinu kapacity asi za 3 hodiny. Připadá nám ale, že rozšiřování nabíjecích stanic nezvládá držet krok s rostoucí oblibou elektromobilů ve firmách a v pokrokovějších rodinách s více auty a vyššími příjmy (cena e-Golfu je 900 tisíc). Trochu bychom se proto báli, zda se v centru města nebudete muset občas porvat o zásuvku. Obzvlášť, když vám lidé ani nemusí věřit, že ten zdánlivě obyčejný Golf je elektromobil.