GALERIE: 400 koní a žádné pásy. Před 50 lety Amerika zešílela
U nás se v té době vyráběla škoda 1000 MB s litrovým motorem. V USA zatím vrcholila výkonová válka obrovských osmiválců s parametry, jaké budí respekt i po více než půl století. Tohle je jeden z jejích hrdinů.
Díváte se na auto, které už před 53 lety disponovalo výkonem 400 koní. A nejde přitom o žádný výplod bláznivé tuningové firmy, ale o vrcholnou verzi běžně dostupného modelu. Dodge 330 Lightweight byl nejsilnější a současně odlehčenou verzí modelu 330 a vyrobilo se ho celkem 34 kusů. Recept je přitom velice podobný, jaký automobilky u speciálních edic používají i dnes – velký posílený motor, lehké materiály místo oceli a exkluzivní provedení.
Zatímco základním motorem pro Dodge 330 byl šestiválec 3,7 litru, Lightweight má pod kapotou navzdory svému jménu mnohem větší, těžší a silnější sedmilitrový osmiválec s výkonem 400 koní. Ve spojení s posíleným třístupňovým automatem to musí být dost divoké představení. O snížení jistě nemalé hmotnosti se pak měla postarat například hliníková kapota, nárazníky i blatníky. Dodge šel dokonce tak daleko, že z auta kvůli úspoře kilogramů vymontoval i rádio a topení. Skoro bychom to auto po vzoru odlehčených Lamborghini přejmenovali na Dodge 330 Superleggera!
Tento konkrétní účastník výkonových válek z roku 1963 je aktuálně na prodej v Mecum Auctions, levný ale rozhodně není. I proto, že dosud najel jen necelých 800 kilometrů, tedy asi 15 za rok. Cena se odhaduje na 135 až 165 tisíc dolarů, v přepočtu by se tedy mohla vyšplhat až na 4 miliony korun.