Fiat Supersonic je krásná vize budoucnosti z 50. let
Takhle si Italové v 50. letech představovali auto budoucnosti. A při pohledu na krásné tvary Supersonicu je skoro škoda, že to tak nakonec nedopadlo. Na světě jich totiž existuje jenom pár.
Fiat 8V Supersonic umí zapůsobit stejně silně svým vzhledem, jako názvem. Koncept sportovního kupé vznikl v roce 1953 jako vize auta pro novou éru plnou kosmických raket a proudových letadel, k čemuž se jméno Supersonic skvěle hodí. Označení 8V v tomto případě neznamená počet ventilů, ale osmiválec pod kapotou. Spojení V8 měl totiž v té době licencované Ford a Italové si proto museli poradit jinak.
Sportovní raketa
Supersonic vznikl jako vzácná verze už tak vzácného Fiatu 8V, označovaného jako Otto Vu. Ten automobilka vyráběla v letech 1952 až 1954 pro sportovní účely a na závodech se mu velice dařilo. Unikátní vůz měl nezávislé zavěšení všech čtyř kol, čtyřstupňovou převodovku a s ostatními Fiaty nesdílel prakticky žádnou techniku. Komerční úspěch se však nedostavil a nakonec vzniklo pouze 114 těchto výkonných kupé, která už ve standardním provedení zvládala rychlost až 190 km/h.
Některých Fiatů 8V se však ujaly slavné karosářské firmy té doby, mezi nimi i Ghia, kterou o dvě desetiletí později koupil Ford. Právě jejím dílem je odvážný Supersonic, který měl ohromit hlavně americký trh. Dokončení se nicméně dočkalo pouze osm aut, což z této verze dělá obrovskou vzácnost.
Malý, ale šikovný osmiválec
Když se řekne osmiválec, nejspíš si představíte obrovský motor z nějakého amerického korábu. Pod kapotou Fiatu 8V Supersonic je však mnohem skromnější osmiválec o objemu 2 litry, který nabízí výkon 105 koní. Automobilka ho původně vyvinula pro chystaný luxusní sedan, z projektu však nakonec sešlo, a tak se nastěhoval do nového kupé.
Konkrétní vůz na obrázcích si dokonce můžete koupit, levný ale rozhodně není. Aukční síň RM Sotheby's ho bude dražit letos v březnu, a i když zatím nezveřejnila žádný odhad ceny, před šesti lety se jedno takové auto prodalo za víc než 1,7 milionu dolarů (43 milionů korun). Asi nemusíme zůrazňovat, že ceny vzácných aut od té doby ještě výrazně stouply.