2. srpna 2016 10:10
redakce Prima Cool

Dva Češi ve škodovce už před 80 lety frajersky objeli svět

Včera uběhlo přesně 80 let od chvíle, kdy Škoda Rapid dokončila dálkovou jízdu kolem světa. Na 97denní cestě ujeli cestovatelé Břetislav Jan Procházka a Jindřich Kubias v průměru 630 kilometrů denně.

Cesta kolem světa začala 25. dubna 1936 v Praze. Vedoucím na 27 700 kilometrů dlouhé expedici s vozem Škoda Rapid byl pražský podnikatel Břetislav Jan Procházka (1897-1971). Role navigátora a druhého řidiče se zhostil Jindřich Kubias (1909-1967). Při této dobrodružné výpravě se posádka spoléhala na jen mírně upravený vůz Škoda Rapid s páteřovým rámem, poháněný čtyřválcovým motorem o objemu 1,4 litru s výkonem 23 kW/31 koní. Všechna čtyři kola byla nezávisle zavěšená, vůz měl hydraulické brzdy. S touto konstrukci spolehlivě zvládal i terénní pasáže – tehdejší silniční síť totiž často tvořily hlavně šotolinové cesty.

Cesta kolem světa trvala celkem 97 dní, z čehož 53 dnů zabraly přesuny lodí či vyřizování celních formalit – na jízdu samotnou připadlo 44 dnů. Procházka a Kubias po startu v Československu pokračovali přes Německo, Polsko, Litvu, Lotyšsko a Sovětský svaz. Na trase z Moskvy do Baku v Ázerbájdžánu se Škoda Rapid zastavila i v ruské Kaluze – v tamním závodě značky Škoda dnes sjíždí z linky mimo jiné i aktuální model Škoda Rapid.

Po lodní přepravě přes Kaspické moře následoval přesun Íránem, kde se posádka dokonce dostala i do písečné bouře. Zpoždění, které přitom nabrali, je donutilo k tomu, aby trasu z pákistánské Kvéty do Bombaje zvládli nonstop jízdou za tři dny a stihli tak trajekt na Srí Lanku. Po průjezdu Malajsií a Singapurem vedla další plavba přes Hongkong a Šanghaj až do japonského Kóbe. Následně přes Honolulu dvojice doplula do San Franciska.

Poté Škoda Rapid dobyla ,Big Apple‘: 5300 kilometrů dlouhou jízdu do New Yorku absolvovala za 100 hodin a 55 minut, čímž o více než devět hodin překonala dosud platný rychlostní rekord. Poslední etapa vedla z francouzského Cherbourgu přes Paříž a Norimberk zpět do Prahy. Nejen na poměry roku 1936 šlo o úctyhodné výkony.

Hlavní údaje o cestě vozu Škoda Rapid kolem světa v roce 1936:

Délka trvání cesty: 97 dní
Z toho čisté jízdy: 44 dny
Počet navštívených zemí: 15
Projeté kontinenty: Evropa + Asie + Severní Amerika
Vůz Škoda Rapid ujel: 27 700 km
Nejdelší denní etapa: asi 1 000 km
Nejkratší denní etapa: 50 km
Celková spotřeba paliva: 2 820 l
Průměrná spotřeba paliva: 10.2 l na 100 km
Celková spotřeba oleje: 54 l
Náklady na cestu: > 89 600 Kč (ceny roku 1936)

redakce Prima Cool

Populární pořady na Prima Cool

RE-PLAY

Esport / Publicistický / Zábavný