Auta jsou moc velká. Nehod při parkování raketově přibývá
O víc než třetinu za pouhé dva roky. Takový nárůst nehod při parkování už se dá označit za epidemii. Důvodem je hlavně poptávka po stále větších autech a malá parkovací místa.
Už řadu let platí, že každá nová generace aut je větší než ta předchozí. Obzvlášť prodeje SUV zažívají doslova explozivní růst a už prakticky nenajdete značku, která by jich v nabídce neměla hned několik. Jenže zatímco auta rychle rostou, velikost parkovacích míst a parkovací dovednosti řidičů se v zásadě nemění. Města jsou nám proto stále těsnější a takzvaných "ťukanců" rychle přibývá. Změnit to zjevně nedokáží ani všemožné senzory, kamery a další parkovací systémy.
Ťukance za desítky miliard
Tento jev je patrný prakticky ve všech vyspělých zemích, konkrétní data však nyní přinesla britská společnost Accident Exchange. Podle ní ve Velké Británii přibylo drobných nehod při parkování v nízkých rychlostech o 35 procent za pouhé dva roky. Za rok je jich nyní hlášeno 675 tisíc, tedy 1849 každý den. Celkové škody přitom dosahují 1,4 miliardy liber, tedy v přepočtu téměř 45 miliard korun.
Problémem jsou pro řidiče zejména malá parkovací místa. Například podle stávajících britských předpisů musí být stání alespoň 4,8 metru dlouhé a 2,4 metru široké, jenže i takový Ford Mondeo je v poslední generaci ještě o několik centimetrů delší a také poměrně široký. O populárních Range Roverech, Audi Q7 a dalších podobných autech ani nemluvě.
Zvykejte si na odřené auto
Škoda na autech nemusí být ani při zdánlivě drobné nehodě nijak zanedbatelná, obzvlášť u moderních aut s mnoha senzory a chytrými systémy. V průměru dosahuje více než 60 tisíc korun. Parkovací ťukance představují celou třetinu nehod, které pojišťovny ve Velké Británii řeší.
"Řidiči musí vmáčknout stále větší auta do míst, která již dlouho zůstávají stejná. Moderní auta jsou příliš velká pro naše parkovací místa, která nedokáží držet krok se zamilovaností zákazníků do velkých rodinných SUV. Složité manévrování s velkými auty dělá některá místa téměř nepřístupná, třeba některá obchodní centra se sloupy a úzkými rampami," uvedla společnost.