Největší katastrofa v dějinách videoher. Propadák za 400 milionů dolarů měl nahradit Star Wars
Úspěšný příběh herní konzole PlayStation dostal pořádně ošklivou kaňku.
Multiplayerová střílečka s hrdiny Concord měla být pro Sony a jeho konzoli PlayStation novou velkou franšízou a šancí stát se podobnou továrnou na peníze jako megahit Fortnite nebo zavedené značky Call of Duty či League of Legends. Všechno ale skončilo drtivým fiaskem, když se hry po vydání prodalo jen 25 tisíc kopií, a než aby Sony udržovalo nákladné servery a platilo další vývoj, raději ji po měsíci od vydání "zavřelo" a zákazníkům vrátilo peníze.
Hořkou příchuť teď dodává všemu zjištění známého herního podcastera Colina Moriartyho, které mezitím nepřímo potvrdila zavedená herní média. Moriarty ze zdrojů uvnitř studia Firewalk, které pro Sony hru po dobu osmi let (!) vytvářelo, vytáhnul, že její rozpočet činil astronomických 400 milionů dolarů. Jde o nejvyšší částku, jakou Sony dosud za jakoukoli svou exkluzivní hru zaplatilo.
I spoke extensively with someone who worked on Concord, and it's so much worse than you think.
— Colin Moriarty (@longislandviper) September 20, 2024
It was internally referred to as "The Future of PlayStation" with Star Wars-like potential, and a dev culture of "toxic positivity" halted any negative feedback.
Making it cost $400m. pic.twitter.com/F5O0oy4gaQ
Jelikož se projekt stal miláčkem Hermena Hulsta, šéfa PlayStation Studios, dostal ve financování maximální prioritu a už před vydáním příšerně vypadající alfa verze spolykal zhruba 200 milionů. V týmu se podle Moriartyho brzy vypěstovala kultura toxické pozitivity, kdy o hře nikdo nemohl říct nic negativního, takže nedocházelo k žádným podstatným a smysluplným úpravám.
Jelikož se s přibývajícím časem začalo ukazovat, že se hra místo směřování k finálnímu tvaru spíše rozpadá, rozhodlo se Sony zasáhnout a povolat na pomoc vývojáře z dalších týmů vytvářejících exkluzivity pro PlayStation, což však dále pumpovalo rozpočet.
Dalším problémem bylo, že nikdo nevymyslel dostatečně funkční monetizační systém, proto nebyl titul na rozdíl od mnoha konkurenčních her v době vydání zdarma, což mu definitivně zlomilo vaz. Další vylepšování a péče o hru by vyšla měsíčně na miliony dolarů, velice brzy se tak začalo ukazovat, že udržovat ji při životě je nesmysl.
Čtěte také: Nástupci Avengers jsou tady. První trailer Thunderbolts* sází na stylové akční scény
Šéf Firewalk Studios mezitím odstoupil a zdá se nemožné, aby tým přežil. Z finančního hlediska jde totiž o největší katastrofu v dějinách herního průmyslu. Bohužel Sony se aktuálně nemá na čem zahojit, protože jeho vlastní studia vydala v roce 2024 jedinou hru, plošinovku Astro Bot. Prodeje vylepšené verze konzole PlayStation 5 Pro se rovněž neočekávají závratné, vzhledem k jeho vysoké pořizovací ceně a právě nedostatku čerstvých atraktivních titulů.
Zdroj: Forbes, PlayStation Universe
Video: Trailer hry Concord