God of War Ragnarök je pecka, o nejlepší hru roku však nejde. Co podle recenzí chybí k dokonalosti?
Příběhový trailer hry God of War Ragnarök
Očekávání byla mimořádná. Dokázali je tvůrci naplnit?
Předchůdce God of War z roku 2018 je považován za jednu z nejlepších her minulé generace PlayStationu a taky za zdařilé oživení legendární série, které poslalo boha války Kratose čelit severským bohům a taky nové úloze otce. Na krvavé cestě mu totiž stál po boku syn Atreus.
Novinkový Ragnarök má celý severský příběh uzavřít a vrhnout otce i syna do událostí bitvy bohů vedoucí ke konci světa. Podle kritiků se jí to daří na výbornou. Na serveru Metacritic jde o druhou nejlépe hodnocenou hru roku s metaskóre 94, přičemž více získal jen Elden Ring (96).
V rámci série se hra vyrovnala dosavadním vrcholům – prvnímu dílu i God of War z roku 2018, oba získaly taky průměrné skóre 94. Podle OpenCritic je dokonce šestou nejlépe hodnocenou hrou všech dob. Všichni recenzenti se shodují na tom, že ve všech ohledech zvládá navazovat na silné stránky svého předchůdce a ještě je rozvíjet.
„Kratos a Atreus jsou srdcem nové éry God of War. Ragnarök jim dává spoustu klidnějších momentů, které ukazují, jak moc vyrostli a vyvinuli se od roku 2018. Vidět, jak je cesta dovede do nového zlomu v jejich životech, je mojí nejoblíbenější částí tohohle pokračování,“ píše nadšený Zack Zwiezen pro Kotaku, který si postěžoval jen na příliš zahlcující systém vylepšování zbroje, zbraní a schopností, kdy se hráč musí neustále prokousávat množstvím různých nabídek a menu.
God of War Ragnarök Zdroj: Santa Monica Studio
Několik recenzí se pozastavuje nad trochu rozkolísaným tempem příběhu, Patří mezi ně i Games Radar: „Nádherný svět plný věci k objevování a trefné zakončení Kratosova vikingského dobrodružství, které nedosáhlo na nejvyšší známku jen kvůli trochu slabší první polovině, které chvíli trvá, než se rozjede na plné obrátky.“
„Kombinace skvělé akce, nápaditých hádanek a vynikajícího spletitého vyprávění pořád funguje fantasticky, jen občas až trochu moc hraje na jistotu nabytou předchozím dílem,“ shrnuje Šárka Tmějová v české recenzi za 9/10 pro Games.cz, ve které zmiňuje i kvalitní české titulky a překlad, díky nimž si užijí příběh a parádní dialogy i hráči, co nevládnou angličtinou.
Zdeněk Princ z Vortexu dal taky devítku. Ocenil vynikající postavy, mnoho nečekaných situací a zvratů, úžasnou filmově působící vizuální stránku, zábavné souboje (speciálně s bohy) nebo rozšíření zážitku o hratelného Atrea. Pozastavil se nad občasnou nevybalancovaností obtížnosti a všiml si taky, že animace obličejů nepatří úpně na špičku. Vše však uzavírá tím, že se mu hra ideálně trefila do vkusu: „...a v mém osobním hodnocení zastiňuje první díl.“
God of War Ragnarök Zdroj: Santa Monica Studio
Specialisté na grafickou stránku her z Digital Foundry konstatují, že sice Ragnarök stojí na stejném jádru jako jeho předchůdce a jde stále o mezigenerační titul, vše však dohání mimořádnou péčí o sebemenší detail v podobě i pohybu postav, promyšlený design úrovní, jejich nasvětlení i množství efektů, které tvoří unikátní a nezaměnitelný styl celé hry.
Všemu pomáhá mistrovství nikdy nepřerušovaného záběru, kdy kamera plynule přechází z hraných sekvencí do hratelných a tentokrát i z jedné hlavní postavy na druhou. Výsledek je navíc plynulý a dobře hratelný ve všech grafických režimech a na všech dostupných konzolích – PS5, PS4 Pro i základní PS4.
Pretižní IGN dal absolutní známku 10/10, přirovnal hru k druhému dílu filmového Kmotra, který dokázal ještě překonat dokonalost toho prvního, a napsal: „Fascinující podívaná, kterou je však ještě více vzrušující ovládat. God of War Ragnarök propojuje akci a dobrodružství, aby vytvořil novou nezapomenutelnou severskou ságu. Bezvadně napsané, perfektně zahrané a s odzbrojující akcí – zkrátka od hlavy až k patě mistrovské dílo.“
Zdroj: Metacritic